TC-KIM kazasının 'Kök Analizi'

    Çok beğenilenler

  • Sorular 03 Kasım 2018, Cumartesi 11:30:26 1) Öncelikle “Kaptan” ünvanını hangi merciden aldınız? 2) Hayatınızda hiç akşam başlayıp sabah biten Doha seferi yada üst üste 4 gün evden uzak kalıp 18 bacaklı Anadolu turnesi veya gece başlayıp yine karanlıkta biten, yani uçağın içinde güneşin battığı, 10 saat uçup üstüne 2 saat yerde bekleyip tekrar 2.5 saat uçulan Hanoi-Saigon gibi bi sefer yaptınız mı? Bunları yaptıysanız, bunlara rağmen ticari pilotlara bu kadar şey yazdıysanız vicdansızsınız. Ha bunları yapmayıp, “Genel havacılık” diye tabir edilen, havacılığın güzide zevkli ancak lokal bir alanında görev yaptıysanız küstahsınız. Yukarıda saydığım nice seferleri icra eden ben ve benim gibi arkadaşlarımla ilgili bu şekilde atıp tutma yetkisini kimden, nerden buluyorsunuz? (evet bahsettiğiniz yeni jenerasyon FO’lardan biriyim.) 3) Bu iş bir ekip işidir. En azından ticari kısmında bu şekilde. Yani ortada bir “Mentor” ya da “Akıl hocası” yoktur. Uçağı iki “Pilot” uçurur ve her ikisinin de birinci rehberi “Kitaptır.” İster kaptan ister fo belirlenmiş “Standart” ların dışına çıkamaz. Ha şu da vardır, kokpitte kalmak kaydıyla eğer tecrübeli kısım herhangi bir eksik yada hata gördüyse CRM i bozmadan yanındaki MESLEKTAŞINA bu durumu iletir. Sizin söylediğiniz o olaylar eskide kaldı. Bundan aylar önce, kokpitte yorgunluktan bayılan bir kaptanımız vardı. Kendisi maalesef Side sticke müdahale ettiği için bayıldığında, Avrupa hava sahası gibi yoğun bi bölgede uçak irtifayı kaybetmiş yoldan da çıkmıştı. O anda yanındaki o bahsettiğiniz “Z” kuşağı FO arkadaşım kumandaları alıp uçağı tekrar eski pozisyonuna getirdikten sonra OVERWEIGHT bir şekilde, tüm checklistlerini de düzgün yerine getirerek uçağı güvenli bir şekilde indirmişti. Peki siz biliyor musunuz, İstanbul üzerinde 7 saat dönen 330 un 2 ÇOK TECRÜBELİ ABİ KAPTANI uçağı OVERWEIGHT indirmemek için kaldılar havada 7 saat? Benim demeye çalıştığım bu işte herkesin başına herşey gelir ama asla yanındaki arkadaşına ÖĞRENCİ ÇOCUK YENİ YETME gözüyle bakanlar kazanamaz. Mutlaka yargıladığını yaşarsın. Kusura bakmayın ben sizin yazınızda kök nedenden çok nefret kin ve haset görüyorum. Kişi ismi vererek neden çözümlenmez. Hele ki bu sektörde çalışan ve işini düzgün yapmaya çalışan FO meslektaşlarıma laf atıp asla bir yere varamazsınız. Daha yazacak çok şey var ama bunlar meramımı anlatmaya yeter diye düşünüyorum. 14
    • kök neden gör 03 Kasım 2018, Cumartesi 12:27:32 arkadaşımız bu kadar satırda daha iyi kök neden analizi yapmış. yenileri beğenmeme kültürü ya yaşlanma ya da artık gereklerini yerine getiremediğin mesleğinde yerine koruma sevdasından kaynaklanır. dünyanın ilk bulunan yazılı tabletlerinde kervan sahibi bir baba oğlunun işi kendisi gibi iyi yapamadığından bahsediyordu o binlerce yıl önceki atalarımız gibi bu beyefendi de zamanın ruhunu anlamada kabiliyetsiz ama zamanın ruhu herşeyi ezer geçer ve insanlık ruhen zihnen yaşlananların iddiasının aksine hep daha iyi bir istikamete akar 2
    • Kpt 03 Kasım 2018, Cumartesi 12:59:01 Yazdıklarınızda doğruluk payı, hele CRM'le ilgili doğru betimlemeler olmakla beraber, yazıyı yazanın düşüncelerini de dikkate alınız. Airfrance A330 pilotları da yetişmiş FO'lardı. Kaptana birşey olunca uçağı emniyetle indirmek FOdan beklenen bir performanstır. Bir mucize, bir üstün yetenek değildir. İnsan makine ilişkisinde ara yüzlük yapmak hiç değildir. Güneşe bakan gölgesini göremez. Yazarın söylediklerine cevap yetiştirmek yerine, şapkayı öne koyup bende eksiklik var mı, yarın kaptan olarak uçmaya hazır mıyım diye düşünmek lazım. Yoksa klavye kahramanları gibi otopilot kaptanı olursunuz. Otopilot gittiğinde ölürsünüz, öldürürsünüz. Durum budur. 1
    • Hata 03 Kasım 2018, Cumartesi 13:17:36 O kadar hatalı ve yanlış yaklaşımlar ki bunlar zaten Oben Hoca' nın bahsettiği de bu işte. Yazıklar olsun sizin gibi bu güzelim mesleği kirletenlere. 10
    • Cpt 03 Kasım 2018, Cumartesi 14:11:50 Aynen katılıyorum!!!Birde bu pilot geçinen adama sormak lazım "yaw delimisniz divanemi,bu iş Macaristanda,Polınyada bu fiyatlara yapılıyorken,bizde neden pahalı" diye düşüneceklerine,Macaristanda neden ucuz,çünkü kalitesiz diye kendi kendilerine bi karara varmışlar:))))) inanılmaz komik..Türkiye de kaymağı yiyemedikleri için sürekli Macara,Polonyaya bok atıyorlar!!!Aslanlar gb Macaristanda aldım eğitimimi,bu adamıda iki kez söküp takabilecek bilgi birikimine sahibim!!chart bilmez,jeppesen bilmez,metar okuyamaz,ama kendi kendine ünvan vermiş:))))kaptan pilot!!!!!!flight simulator pilotu..bide demiş ki 4 adet logbook eskittim:)))yanlış yazıp daksillemekten silinmiştir o logbooklar!!! 10
    • Harika 03 Kasım 2018, Cumartesi 15:33:36 Çok güzel yazmışsın kardeşim.. Eline sağlık 5
    • öylesine-1 03 Kasım 2018, Cumartesi 15:54:31 Kaptan ünvanı bir merciden verilmez.(Ağabey ünvanı gibi)Bu durum tecrübe ile kazanılır.(Oben hocamın senden daha tecrübeli olması gibi)Sabah/akşam/sabah karşı yada günün herhangi bir diliminde senden daha yoğun daha karmaşık operasyonlara imza atmış bir pilotun başka bir tipte uçuşu olmamasından ötürü küstah olması mümkün değildir.ancak sizin gibi bankamatik kafası ile çalışanların küstahlık yapması oldukça yaygındır ve sorundur.(ki yazıda buna da değinilmiştir.)Genel havacılık diye tabir edilen şey bu işin temelidir.(Farkında olmasan da sende bu temelden geldin.)Lokal diyerek küçümsediğin hava aracını uçur deseler kaçacak delik arayacakların sırf büyüklük(!)hırsı ile sürekli bu işi küçümseme küstahlığını göstermeleri zaten sektörün asıl sorunlarından biri.Sizin jenerasyonun en büyük sorunu havacılığı sadece gördüklerinizden ibaret sanmanız.3ncü maddeye bakılırsa sen herşeyi kitaptan öğrenmişsin.hiç bir kitap sana yaşayacağın olumsuzluklar hakkında öğretide bulunamaz. 11
    • öylesine-2 03 Kasım 2018, Cumartesi 15:58:50 bunları sana tecübeli (senin mentor diyerek küçümsediğin) biri öğretir.ve bunu da genel havacılık tecrübesi olmayan biri yapamaz.Madem herşey o kadar iyi neden hala kazalar oluyor o zaman?neden kaptanlar şikayet ediyor?oben hocam bunlara değinip yazmış.sen neden alınıyorsun?Z kuşağına verdiğin örneği brezilya açıklarında düşen 340 için de verebilir misin?bunları geç.ortada bir sorun var ve bu sorun gittikçe büyüyor.FOluk sadece bir lisans değil bir kültürdür.çoğunuz ihtiyaca binaeyen o koltukta oturuyorsunuz.kendinizi büyütmeyin.her eleştiride hemen fırlamayın.önce durup bir düşünün.size faydası olacak onlarca cümleyi kişiselleştirip de ortamı germeyin.ve dua edin ki başınıza gerçek bir anormal durum gelmesin.çünkü bu kafayla başarılı olamayacaksınız. 13
    • Can 03 Kasım 2018, Cumartesi 18:51:36 N'oluyormuş DOHA ya uçunca? Manuel mi Uçtun DOHA ya? Yazının tamamen dışında sadece saldırmak amacı ile yazmışsın. Yazının içeriği sadece havacılık kültürünün olmaması sen nelerden bahsediyorsun. Adam yazmış yazısında hakkını verenleri tenzih ederim diye. Tabii ki koca camiada başarılı FO larda var ama 1000 saati doluncaya kadar zayıf olanlar %80 den az değil. Bu %80 de instagram bebesi pilotluktan başka işlerde başarılı olamayacak ticky tayfası hakikaken göremiyorsun bunu, havacılık başka şey senin anlattığın sadece airline operasyonu. %100 doğru ve şahane bir yazı. 9
    • Rahat hazır ol! 04 Kasım 2018, Pazar 07:11:26 Uçağı indirmiş de. Az önce tüm operasyonları tek başınıza yapıyordunuz şimdi bir uçağı indirmiş de. Görüyoruz ticari uçuşlarda fo ların halini sorumlu izin vermeden ağzını bile açamıyorlar, tuvalete bile gidemeyecekler neredeyse. Sözüm bilmem kaç bacak yapan çok bilen fo ya asker bavulu değilsin ya o uçağıda indir bir zahmet çok biliyon ya. Adam bir açıklama yapmış bakımın önemine vurgu yapmış tenzih etmiş ne kadar konuyu saptırdınız.. harekat memuru.. 2
  • Alpha Floor 03 Kasım 2018, Cumartesi 01:06:27 Ben bugüne kadar bu iş sevdacılıktır, havacılık aşktır edebiyatı parçalayanların uçuş okulumdan itibaren açıp da doğru dürüst bir kitap okuduğunu görmedim. Çoğu mangalda kül bırakmaz ama FCOM'da ne yazıyor acaba SOP bu işe ne der diye açıp da yönergeleri okumazlar. Başkaları öğrensin de kendilerine Türkçe anlatsın diye beklerler. Airline'da olacaksanız bir akademisyen gibi sürekli açıp o kitapları okuyacaksınız. Niyete takılan tek milletiz sanırım. Kimse kimseye niye mesleği seçtiğini açıklamak zorunda değil. Önemli olan hakkıyla yapabilmektir. Yaptığımız iş A noktasından B noktasına güvenli bir şekilde ulaşmak. Eğitim alacaklara da önerim Amerika'da veya EASA ülkelerinde halledin bu işi. Türkiye'de olmaz! 20
  • Tüm yorumlar

  • SAFETY REPORT 02 Ağustos 2019, Cuma 01:38:17 Emniyet limitlerini zorlayan zibidi pilot tabir ettiğiniz A.G.M. ve para hırsına kapılmış patronunun tehlikelerini fark ettiniz, niçin SHGM ye zamanında raporlamadınız? Gönüllü emniyet raporlama sistemi mevcut. Aynı sistem EASA da da mevcut. Yerin dibine soktuğunuz EASA üyesi Macaristan, Polonya okullarını eğitim konusunda madem yetersiz buluyorsunuz niçin EASA ya raporlamadınız? Buryun linkler :SHGM http://web.shgm.gov.tr/form/shgm-form/ EASA https://www.easa.europa.eu/confidential-safety-reporting . Hatta Türkiye de yaşananan operator veya pilot uygunsuzluklarını EASA ya da doğrudan raporlayabilirdiniz. Türkiye TCO (Third Country Operator) kapsamındadır ve her rapor değerlendirilmektedir. SİZ PİLOTSUNUZ HABERİNİZ YOK MU? BAKIN HAVACILIK KÜLTÜRÜNDE OLMAZSA OLMAZLARIN EN BAŞINDA EMNİYET RAPORLAMA SİSTEMİ GELİR. EASA da Pilot kendi hatasını ve eksiğini bile raporlama özgürlüğüne sahiptir. Zamanında gördüklerinizi raporlasaydınız belki de bu kaza olmayacaktı. 1
  • ACİZ ve EZİK 15 Mart 2019, Cuma 01:38:35 Cesurca kaleme alınmış muhteşem isabetler Oben Hocanın yazısı. Bir tane öğrencim var çocuk filanca üniversitesinden mühendis olmuş ama hocam diyor " Bilmem ne AVM sinde kasiyerim, işe minibüsle gidip geliyorum" ben diyor, Bodruma gidecem param yok yurt dışı görme istiyorum vize vermiyorlar. Tek yol pilot olabilmek diyor, adam aciz ve ezik. Ortam bu tip zibidiler ile dolu. Olamamış bir şey en UCUZ en kolay pilot oluvereyim hayatımı kurtarıvereyem. En ucuzu neresi Macar polonya slovak ukrayna? Haydi bakam kendini kurtarma kumpanyası pilotluk. Haydi bakalım alayınız pilot olun kendinizi kurtarın. Havacı olmak başka birşey sen ezik olduğunu ancak yaşlanınca anlarsın. 0
  • REKLAMLAR ! 08 Kasım 2018, Perşembe 11:03:57 Allah aşkına tüm EASA otoritesini ve üye devletlerin Macaristan,vs.. sistematiklerini hiç sayacaksın el altından Macaristanı karalayarak Türkiye deki okullara öğrencilerin gitmesi için algı cambazlığı,yapacaksın, Yani ""ey ahali bırakın bu avrupayı siz içerdeki okullara bakın"" devir bilgi çağı bu yöntemler bitti işlemez anlayın artık,Türkiye de Milli lisansa 80.000 EURO isteyen verebilir avrupa yarı fiyata hem de EASA ATPL türkiye de geçerli dünya da geçerli, Türkiye de ATPL 3 yılda ancak bitiyor Macarda 18 Ay sıkı çalışan 13 - 14 ayda bitiriyor. Avrupa daki EASA eğitimleri Türkiye ile kıyas dahi edilemez.Güneş balçıkla sıvanmaz, 4
  • pekiozaman 06 Kasım 2018, Salı 20:08:29 Yorumları okuduğumuzda şunu anlıyoruz; 1. Sivil havacılıkla ilgili sadece F/O'lar görüş beyan edebilir. 2. Ülkemizdeki genel havacılık çağın çok ötesindedir, Oben hoca kimdir de yorum yapma cüretini göstermiştir. 4
  • Oben? 06 Kasım 2018, Salı 00:47:04 Yani sunu baskasi yazsa eyvallah da... sen yazinca inandiriciligi kalmadi. Biz bizim f/o evlatlarimizdan memnunuz. Macar’dan gelecek, Türk okullarndan gelecek olan cocuklara da bu isi ogretecegiz. Karar mercii sen misin? EASA ve SHGM bu cocuklari sınav yapmis, cocuklar calisip gecmisler, binlerce zahmet binlerce eziyet, ama oben hoca’dan gecemiyor! Bu meslek senlik degil, milleti kucumseme, baska is, ugras bul kendine. Cocuklarin emeklerini gormemezlikten gelemezsin. Basaramadigini basaran insanlara bu sekilde camur atman da hic hos degil. Gecmis ucuslarinin burada yazilmasini istemezsin. Burayi tüm camia okuyor. Tecrubesizlerde, bizler de... 4
  • Cocugun dugunu yaparsin artik bu parayla :) 06 Kasım 2018, Salı 00:34:13 Nesil gözünü acti, macaristan polonya cek cumhuriyeti hirvatistan gibi avrupa ulkeleri bu egitimleri yari fiyatina ve EASA lisansini veriyor. Sen kimsin ki? Sorgulayabiliyorsun? Kaza adı altinda “yurt disina kacmayin” mesaji veriyorsun! Pilotaj kaliteni bilemem ama psikolojiden cok iyi anliyorsun. Bir kere o okullar kotu olsa, sinif arkadaslarimiz kaptan cocugu olmazdi. Adam zaten kaptan. On binlerce saati var. Gelir derdi ki; oglum burada birsey ogrenemzsin... sen bizim egitmimizin seviyesini sorguluyorsun. Turkiyede egitim alanlari da biliyor goruyoruz. Soru soruyorum yok... bir kere gelin macaristana da size okul gosterelim. Yaptiginiz su isin adi reklam ve kocaman bir ayiptir. Yaziklar olsun. Ayriyeten camia’da arkadasi olanlar seni biraz arastirinca ogreniyorlar kim oldugunu! Ayip ayip. Gunahtir. 3
  • Yorumlar 05 Kasım 2018, Pazartesi 19:16:22 Bir F/O olarak sayın kaptanlarıma Oben "Hoca"mızın sosyal medya hesabında yazılı olan "Line pilotları"ki anonsu siz yapıyorsunuz "hızlı konuşarak iyi ingilizce konuştuğunu mu sanıyor" yazısını okumasını tavsiye ediyorum. O yazıda kısaca İngilizce bilmediğinizi örtmek için mi hızlı konuşuyorsunuz çok komiksiniz gibi ifadeler var. Aşağılayıcı. Okuyun fikriniz değişecek bence. Tabi yüreği yetip silmezse. Hâlbuki bütün line pilotları tanıyan tanımayan, yakın geçmişte kaza-kırım yaptığında ona sadece geçmiş olsun demişlerdi. Kimse ona zibidi disiplinsiz vs. demedi. Çok komiksin küçücük uçağın ön dikmesine ne yaptın demedi. Herkes geçmiş olsun dedi ve saygıyla onun yaptığı kazanın sonuç raporunu bekledi. Yine prosedür gereği uçuşunu kesen sivil havacılığa kural tanımaz şekilde niye diye sormuştu. Çünkü kendisi herkesten bilgiliydi. Halbuki kaza sonrası standart prosedür buydu. Daha bunun gibi bir çok konu var aslında ama uzatmanın anlamı yok. İşte bütün bunlar sebebiyle kızgınız. Ayrıca kazanın kök sebebi dedikten ölümlü bir cessna kazası sonrası iş nasıl oldu da dönüp dolaşıp line F/O larının yetersizliğine geldi? Diğer konu ise daha önemli. Kaptan arkadaşlarımdan F/O ların yetersizliğiyle ilgili bir çok şey duydum demiş. Benim bildiğim kadarıyla bu tarz bir konuşma dedikodudur. Kaldı ki o yetersiz F/O lar yeterlilik açısından sürekli kontrol ediliyor. Tıpkı kendisi gibi. Eleştirdiği sistemden gelen kişinin yeterliliği sorgulanmaz mı? Sonuçta o da bunun paydaşı. Ayrıca burada Oben "Hoca" hiç bir şey öğretemiyormuş, onu bırak uçağı zor indiriyormuş desem, havacılıkla ilgisi az olan, öğrenci adayları kendisini ne kadar tercih eder? Yani ticari itibarı ne olur? Sonuçta burayı okuyan yolcular ve adaylar mevcut değil mi? O halde havayollarının ticari itibarı zedelenmiyor mu? Bu Ego'nun ötesinde bir suç değil mi? Kısacası kimsenin Oben "Hoca"nın kendisiyle bir sorunu yok. Onun line ekibiyle problemi var gibi. Bence cessna kaza dedikten sonra bu kadar ileri gitmeli miydi, kendisi bunu düşünmeli. Herkes işini yapsa zaten ölür. Memleket hastalığı herkes her şeyi biliyor. Burada Line'da Hocalık yapmış insanlar bile konuşmuyor. Zaten bir çok kişi onların ne kadar zarif olduğunu biliyor. Bu inceliği sizden de bekliyoruz. Tek beklenti herkes işini yapsın. Dil uzatmasın. 5
    • Mustafa 06 Kasım 2018, Salı 00:41:47 Yorumlar rumuzlu arkadaş.Line pilotları"ki anonsu siz yapıyorsunuz isimli yazının linkini gönderebilirmisin?Bulamadım 0
  • zıco 05 Kasım 2018, Pazartesi 18:26:38 cok doğru yerlere degındı bu tur yanlışları görerek doğruları bulmak gerekır bu ıs parayla degıl askla yapılan bır ıstır 3
  • Yuh dedim 05 Kasım 2018, Pazartesi 04:55:00 Ülkem havacılığı maalesef ne acıdır ki ezik, varoş FO lar ile dolmuş taşmış. Adam süper bir yazı yazmış, bir tarafından ders alalım eksiğimiz nedir varsa düzeltelim diyeceğinize bu nasıl bir fütursuzca saldırmaktır arkadaş ? Direk olarak varoşluğunuzu, açlığınızı, iç güdüsel sahiplenmenizi dışarıya pırtlatıyorsunuz. Yorumların hiç birisi Oben Hocanın yazısının etrafından bile geçmiyor. Vay arkadaş ya, yazıklar olsun bu ülkenin havayolları havacılıktan bi haber bu zibidilere mi emanet ? 5
  • Act Capt 04 Kasım 2018, Pazar 21:08:09 Yeni yetme bebeler, flight directoru takip etmeyi pilotluk sanan bebeler doldurmus burayi yazik gercekten..oben isteseydi suanda 747 kaptanida olmustu 87 de, sbaha kadar konussamda bos size iyi fd takip etmeler 10
  • Sadece ayıplıyorum 04 Kasım 2018, Pazar 19:35:06 Yapılan yorumlara bakıyorum bizim camiamızdan olanların ve yazıda olduğu gibi gerçek havacıların yorumları değil bunlar. Sadece ayıplıyorum ve diyorum ki eğer bu saygısız yorumları yazan terbiyesizlerden biri benimle uçarsa ve bunu anlarsam ne olacağını tahmin bile edemezler. Öyle FO larla uçtum ki bu yazıda olanlar yanında hafif kalır. Efendilik edip susan kaptanları konuşturmayın. 7
    • hodri meydan! 04 Kasım 2018, Pazar 22:38:37 Boş konuşuyorsun kaptan, sen kendi ismini yazsana bir tarafın yiyorsa! Biz de bilelim bakalım kimmiş bu uçuşta FO'lara ne olacağını bile tahmin edemeyeceklerini yaşatacak olan küstah! Sen efendilik edip susmaya devam etsen iyi olacak, yoksa kendi başına iş açacaksın. 14
    • Kaptana 06 Kasım 2018, Salı 09:41:02 Kaptana hodri meydan diyen FO ? İşte yanlış olan bu kafa zaten. 2
    • Ne yapalım 07 Kasım 2018, Çarşamba 23:21:08 Ne yapalım kaptansa kafamızı mı keselim ? Fo ları tehdit ediyor görmüyor musun??? 3
  • Hayret 04 Kasım 2018, Pazar 19:33:51 Lisansını SHGM kurallarına göre THK ndan alan bu kişi, dolaylı olarak her iki kuruluşa da hakaret etmektedir. SHGM yi ilkel, THK yı ise başarısız ve yetersiz görmektedir. Aslında yazdığı bu saçma sapan yazısı kendisinin suç duyurusudur. Mevcut CPL lisansında bir tek tip dahi olmamasına rağmen FO ları hedef alıp, kendi egosunu tatmin etmektedir. Bu tür insanların camiamızda yer almasından ve kazada vefat eden pilotlar üzerinden bu şekilde yazılar yazarak prim yapmaya çalışmasından son derece rahatsız oluyorum. Antalya uçak kazasında vefat eden pilotları Rahmetle anıyorum. Ailelerine sabır diliyorum. 6
  • Bankamatik 04 Kasım 2018, Pazar 19:25:54 Bankamatik pilotlari saldiriya gecmis hemen... zorunuza gitmesin gercekten cok yeteneksiz sadece maas ve itibar icin pilot olanlar ilerisi icin ciddi anlamda risk, bunlar kaptan olunca allah yardimcimiz olsun, birde ciddi ego problemleri var gercekten eskilerden biraz mutevazilik ogrensinler, yada sirketler ozel psikolojik destek versinler! 4
  • .... 04 Kasım 2018, Pazar 19:20:03 Saygısız edepsizler yazmaya devam ediyor. Sadece bu bile Oben Hocanın ne kadar haklı olduğunun ispatıdır. 5
  • Rumuz 04 Kasım 2018, Pazar 18:15:59 O begenmediginiz fo lar sizin havacilik hakkinda bildiginizi dusundugunuz seylerin dogrusunu size 5 kez ogretirler oben beycigim. Kendinize kaptan demeniz icin de baya bi firin ekmek yemeniz gerekiyor gercek kaptanlara kiyasla. Saygilar 7
  • ŞAMİL EROCAK 04 Kasım 2018, Pazar 15:41:05 Oben hocam, havacılığın çok eksik ve yeteresiz yanları her ülkede vardır. Öğrenci ve öğretmenleri her uçuşta denetleyen uçuş okulları bir zorunluluktur, yani kalite kontrolü.... Kimin neden pilot olduğuna siz değil kişiler karar verir...Pilotluğun başı kişiliğinizi yontmak ve iyileştirmekten geçer...Çok şey biliyorsunuz ama Siz de bir çok insan gibi “her şeyin doğrusunu ben bilirim, benden başka kimse ahlaklı değildir” gibi hatalı bir yaklaşım göstermektedir makaleniz...Uçak üretimi, motoruyla ülkemizde yapılmadığı sürece ithal uçakların bakımı da eksik kalabilir, çünkü maliyetler taşıma su ile sadece yükselir...THY kurumunun eğitim uçağına TEI dizel motoru takarak son derece modern ve ucuz eğitim uçağımız olabilir...Bu uçağın kullanımını da SHGM uçuş okulları için zorunlu hale getirebilir....Sorunları kökten çözecek yerli ve milli çözümlere ihtiyaç var...Herkesi küçümseyerek, yadırgayarak kazaları önleyemeyiz...Herşeyin başı çalışmak, üretmek ve saygıdır, saygısızlık ise çok yaygındır... Saygılarımla, Kaptan Pilot Şamil Erocak B737-B747-B777-B787 1
    • Plt 04 Kasım 2018, Pazar 18:41:38 Harika bir yazı,ellerinizden öperim hocam 0
    • Samil Hocam 06 Kasım 2018, Salı 00:53:41 Ellerinizden öperiz! Sizlerden de bir yazi bekliyoruz. Gercekten kaza arastirmasi olan bir yazi, Türk ucus okullarindan kazanc saglama maksadi olmayan, fake baslik ile milleti asagilamayan bir yazi sizlerden de bekleriz. Saygilarimla arz ederim. 1
  • Joker 04 Kasım 2018, Pazar 14:45:48 Türkiye deki tüm okullarda parti time çalışan. Bir yerde istikrar sağlayamayan.,aynı anda birkaç yerde hocalık yapan, uçma dan ihtiyacı olan okula lisansını para karşılığı veren, THK tua yı batıran abdülrezzak denilen şahsın fikrini savunan ne yaptığı belli olmayan kişiden ancak böyle bir yazı çıkar. Senin de sektörde nasıl biri olduğunu herkes bilir. Gereksiz bir yazı. 9
    • Gereksiz ? 04 Kasım 2018, Pazar 19:23:28 Bence gereksiz sensin ! 2
  • Dolayli anlatimla reklam destegi mi ???? 04 Kasım 2018, Pazar 14:23:55 Genel ve uzun bir yazi,ulkemizin temel sportif havacilik ve diger dile getirdiginiz tespitlere katiliyoruz.Ulkemiz havacilik kultur ve kalitesinin gelismesi icin yaptiklarinizdan ve gayretlerinizden dolayi takdir ediyoruz.Ancak her olay sonrasi basta Macaristan olmak uzere yurt disinda egitim alanlar uzerinden Macaristana laf sokmak adet haline geldi, Sevgili kardesim Macaristan adini yaziniza konu yaparken lutfen tum ulkedeki kurumlari zan altina alici yaklasimda bulunmayin (Bir kismi konusunda yazinizda ayirim yaparak belirtmenizi de adalet acisindan onemsiyoruz)EASA catisi altinda Macaristanda bu egitimi EASA kurallarina harfiyen uyarak veren kurumlar var,18.000 saat 12.000 saat havayolu gorevinden sonra ogretmenlik yapan gercek profesyonel cok tecrubeli ogretmen pilotlar var, bunun yaninda sadece derdi saat satmak olan da var,yapmayin bu toptanci yaklasimi, Yaziniz sunuda nezayik ki malesef dusunduruyor,acaba yurt icindeki okullara dolayli bir anlatimla reklam desteginde mi bulunuyorsunuz? Herkes biliyorki Atilim Universitesi Pilotaj bolumunde ucus ogretmeni olarak gorev yapiyorsunuz,ama bir taraftan da EASA ulkelerinden lisans alanlarin bir kismini elestirici yorum yapiyorsunuz.Bu dogru degil, Sunu herkes bilmeli ki EASA sistematigi ve regulasyonlarinin ortaya koydugu kurallar,denetim ve kalite hic kimsenin karalalama yapacagi seviyede degildir,genel olarak yurt icinde;egitim ve fiyati ile rekabet edemeyenler ancak karalama yaparak medet umar hale geldi, Sadece konunun ozüne bagli kalan bir yazi olsa idi cok daha basarili bir yazi olurdu, Havayolunda ucan degerli kaptan ve FO arkadaslarin tecrube,bilgi ve birikimleri ise havaciligin apayri bir kategorisi ve saygi duyulmesi gereken bir tecrubedir,asla baska bir konunun dayanagi yapmak icin kucuk gorulemez,onumsizlestirilemez ve hakir gorulemez, Herkes geldigi noktaya belli bir emek,gayret,egitim,tecrube ve yasalarin ongordugu gerekleri yerine getirerek gelmistir,ve tumune saygi duymak takdir etmek hem insanligin,hem medeniyetin hem profesyonelligin hem de meslek etiginin bir geregidir, bir birimize saygi duymak ise bu meslegin olmasi gereken bir cizgisidir. Meramimizi baskasinin hukukunu cignemeden anlatacabilecegimiz gunlerin ozlemi ile tum camia mensublarina saygi ve sevgilerimle, 2
    • Macar mısın ? 04 Kasım 2018, Pazar 19:52:16 Macar avukatı. 7
    • havalı 05 Kasım 2018, Pazartesi 22:19:25 o kadar dogru yorumlamışsınızki kutlarım kuyruk acısı olup kazanın üzerinden prim yapmak ne zamandan beri havacılık oldu kendi kedini kaptan ilan edenden de ancak bu beklenir kazanın analizi üstünden en iyi pilot en baba havacı en iyi kaptan oldugunu yazar kendisi insan kendini bu şekilde pazarlamaya kalkıncada sonucu böyle oluyor işte içindeki kini olamayacagı kaptanlıgı böyle hastlenerek çamur atarak ortalıgı bulandırır temennimiz kazaların olmadıgı havacılıgın en üst sevyede adamlıgında medeni bir halde olmasıdır saygılarımla 0
  • deli mi ne! 04 Kasım 2018, Pazar 11:52:56 Oben Hoca'nın yorumunu okuyunca Şener Şen'in Vecihi tiplemesi geldi aklıma :) 3
    • Havacılık 04 Kasım 2018, Pazar 19:24:31 Demek ki havacılıktan o kadar anlıyorsun. 1
    • bir de 04 Kasım 2018, Pazar 22:40:05 Seni de inek şaban'a benzettim. 1
  • Acaba 04 Kasım 2018, Pazar 11:51:44 Bu yaziyi okuyunca merak ettim, acaba Oben hoca’nin ATPL’i var mi? Varsa Sivil Havaciligin 14 sinavini gecerek mi almis yoksa bundan yillar once Sivil Havacilik butun ticari pilotlara ATPL dagittigi zaman mi almis? Bir de kac yildir uctugunu filan soyluyor da, acaba toplamda kac saat ucusu var gercekten? 3
    • TFA 04 Kasım 2018, Pazar 13:42:03 Ya bosver atpl var mi yokmu ! Bosver Kac saat ucusu var ! Yeteri kadar var merak etme... Oben hocanin tek motorlu ucakla uctugu yerlerde uçamassın o kadarini bil yeter.... 7
    • TFA'ya 04 Kasım 2018, Pazar 16:58:04 Kuralların uygun şekilde uygulandığı her operasyonda uçururum Oben hoca'nın uçurduğu uçakları, performans hesaplamasının tuttuğu her pistten de indirir kaldırırım ama Oben hoca benim uçtuğum uçağın motorunu çalıştırıp taksiye dahi başlayamaz. Sen de bu kadarını bil, yetmez ama! 4
    • TFA 04 Kasım 2018, Pazar 19:19:15 Var mi ferry ucus icin yetkin ? Gecebilir misin okyanusu tek motorluyla ? 3
    • TFa mısın nesin 04 Kasım 2018, Pazar 19:27:41 TF mi sin nesin edebini bil ! Sen kim Oben kim yeni yetme. Adan senin gibileri anlatmış. Defol git bizim camiamızdan olmaz olsun senin gibi ben bilirim ben yaparım diyenler. 4
  • Easa pilots 04 Kasım 2018, Pazar 11:06:27 Sizi kiniyorum oben hoca. Zaten bir elin parmaklarını geçmez genel havacılığa katkı sağlayanlar ülkemizde siz de benzer olaylara yıkıcı gizle bakmışsınız yapıcı değil. Bu kazayı yapan sizin öğrenciniz de olabilirdi. Yolda 3 kere arıza yapan uçak için öncelikle bencil bakım merkezleri suclanmali. Onların tepkisi için oraya hiç dokunmamisiniz. Neyse size yakışmadı. Kaza yapanı değil kendinizce emniyetsiz yani değerlenirmişsin hocam. 2
  • Top Air mağdurları 04 Kasım 2018, Pazar 09:19:02 Sevgili Oben Bey her şey çok güzel ancak hep olmuşları mı yazacaksınız? Top airin mağdur öğrencilerinin sesini ne zaman duyacaksınız? Airport habere defalarca mailler gönderdik KANITLAR gönderdik. Ne olmasını bekliyorsunuz? Mutlaka birinin ölmesi mi gerekiyor haber olmak için? 2
  • Aldı beni bir gülme 04 Kasım 2018, Pazar 03:55:23 “Öğretmen KAPTAN pilot” ibaresini okuyunca aldı beni bir gülme :) havacı olmayıp okuyan biri etkilenip “vay anasını” diyor olabilir de pilot olanı bir gülme alıyor. Hayatında 15 bin ft üzerini görmemiş kişiler görenler hakkında ahkam kesmeden önce güncel çağ havacılığının neresinde komumlandığını bir tartsın. 6
    • Pilot gibi pilot 04 Kasım 2018, Pazar 21:03:49 O bir öğretmen kaptan pilot havacılık uzmanı uçak bilir kişisi ntsb müfettişi pervane uzmanı 14000 feet altı vfr kaptani deryası 2
    • 25-35 04 Kasım 2018, Pazar 21:24:58 Line a 22 yasında çıkmış su anda 9500 saat 27 ton üzerinde uçuşu olan 25-35 yas araliginda bir sorumlu kaptan pilot olarak(kendim vermedim bu unvanı) size tek bir cümle söyleyeceğim o da game of thrones isimli serie den you know nothing Jon Snow. 0
  • Rommel 03 Kasım 2018, Cumartesi 21:37:06 İlk kez yorum yapıyorum.Ben kazanın analizi yapılacak sanıyordum olay insan analizine dönmüş.'Kök Analizi' yapan şahsiyet madem bu kadar derinlere iniyorsun o harfler yerine isimleri yazma cesaretinide göstereceksin.Öyle alfabe yazma ile olmaz bu işler.Sen başlığı 'Kök Analizi' yerine 'Kuyruk Acım' şeklinde açmalıydın.Adam ölmüş gitmiş konuşuyorsun yaptığın çok ayıp. 1
  • Oben Hoca zorlama 03 Kasım 2018, Cumartesi 21:02:40 Bunca yıl çok zorlu operasyonlar yaptığın halde hayatta kaldıysan, belli ki kendi segmentinde iyi bir pilotsun. Ancak yazarlığın berbat! Eline yüzüne bulaştırmışsın. Anlatmak istediğin asıl konu, kendi kişisel hesaplarının ve egolarının gölgesinde kalmış. Bu yüzden bir kısım insanın takdir edeceği, bir kısmının da geçireceği ( tabir caizse ) bir zemin yaratmışsın. Yazının başlığına aldanıp, yaşanan kazayla ilgili bir analiz beklentisine giren kişiler için "liseli ergen" ağzıyla yazılmış bu yazı itibar edilmekten çok uzaktır. Yazarlık herkesin yapacağı bir iş değildir. Olmuyorsa zorlama. Bu makale yazma sevdasından vazgeç. 2
  • TFA 03 Kasım 2018, Cumartesi 19:57:44 Tek başına tek motorlu uçakla okyanus aşmış ve bunu bir kaç kez yapmış ilk Türk pilotuna, dağların içinde yüksek gerilim hatlarının röntgenini çeken, ormanların içindeki kısacık yerlere inip kalkan, -45 derecede motor calistiran , bir sürü acaip acaip uçuşları ülkede ilk defa yapan tecrübesi ve kişiliği ile örnek bu cesur adama böyle saçma sapan yorumlar yapılamaz. Yazının içeriğini anlamaya çalışın, size ucu dokunan yerlerden saldırmayı bırakın. 10
    • Menekse 04 Kasım 2018, Pazar 22:51:00 Okyanus gecen senden once erdogan menekse var. Sen egolarini bile daha yenememissin ve yazi yazmaya kalkiyorsun. Once kitap oku kitap! 1
  • Saz 03 Kasım 2018, Cumartesi 19:48:57 Anlayana sivrisinek saz anlamayana davul zurna az! Oben Bey'in anlattıkları ve tespitlerinin tamamı doğru. Bunu bilen ve eksik olanlar telaşlanıp Allah ne verdiyse yazmışlar. Ama hiç biri adını vermemiş ? İşte Oben Bey'in anlattığı ve aslında yine hocalık yapıp yol gösterdikleri onlar. Eğer yaşarlarsa ve 20 yıl sonra bugünü hatırlarsa o adam haklıydı diyecekler.Ama bu tipler öyledir ki bunu kendine söylemekten bile ödü patlar. Siz kim Oben Hoca kim be ? Haddinizi bilin . 6
  • ucan akrep 03 Kasım 2018, Cumartesi 19:34:04 bunlar da hoca mi be 8
    • 04 Kasım 2018, Pazar 04:21:00 Hoca olmadığını nereden biliyorsun. Kimliğini açıklasana. 1
  • Edepsizler 03 Kasım 2018, Cumartesi 19:25:05 Edepsizlik hat safhada ! Takma kafana Oben bu pilotçukları. Hocalarına saygısızlığı meslek edinmiş bunlar. 14
    • ... 03 Kasım 2018, Cumartesi 22:57:37 sizi sanal havacılar sizi 0
  • Harika 03 Kasım 2018, Cumartesi 18:41:22 Müthiş blr yazı kaleminize sağlık 4
  • atc 03 Kasım 2018, Cumartesi 18:32:52 Mükemmel bir analiz. Atpl sahibi bir hava trafik kontrolörü olarak ayakta alkışlıyorum 10
    • atc 03 Kasım 2018, Cumartesi 23:50:39 atpl sahibi bir başka hava trafik kontrolörü olarak katılmadığım pek çok nokta var. 3
  • Oben ‘Kaptan’ ‘a !! 03 Kasım 2018, Cumartesi 16:24:04 O elestirdigin FO’larin hepsi senin operasyon zannettigin ucuslarin hepsini yaparlar, senin ucurdugun ucaklarin hepsini ucururlar ama sen onlarin ucurdugu ucaklarin hicbirini ucuramazsin bunu unutma elestiri yaparken. Avrupa’da ve Amerika’da da Genel Havaciliga gonul vermis bir suru hoca var ama hicbiri kendini kaptan diye tanitmaz ve elestirilerinde de hadlerini bilirler. Sen bu duayen havalarini ancak coluk cocuga yutturursun. 20
    • Çocuk 03 Kasım 2018, Cumartesi 19:19:48 Her kimsen sende çocuksun zaten :) Adam tam tarif etmiş seni yazısında sen de aha bu ben yahu deyip deli çıkmışsın :) o kadar belli ki bu. Sen kim Oben kim be ? Ha bu arada sen kimsin ki ? Adın filan var mı senin çocuk ? Bilelim kim kimmiş . 11
    • Z killer 03 Kasım 2018, Cumartesi 21:38:37 Burda asıp kesiyonuz kokpitte kuzu gibiniz.İşinizi yapın haddinizi bilin.Siz portakalda vitamindiniz o adam tayyare uçuruyordu.Hadi şimdi dağılın. 1
    • Çocuk yazana 04 Kasım 2018, Pazar 11:41:06 Bana çocuk diyen saf arkadaşa cevabım, benim uçuş tecrübem ve bilgim senden de Oben hoca'dan da daha fazladır inan. FO'da değilim çocuk da değilim ayrıca. 4
    • bb 04 Kasım 2018, Pazar 15:30:22 Uçağın boyutu büyüdükçe/tonajı arttıkça daha iyi havacı mı olunuyor ben anlamadım basbayağı çocukça yazmışsınız işte. ŞİŞTİK. 0
  • Yorum 03 Kasım 2018, Cumartesi 15:44:03 Adam yorumunda hala dead reckogning hala plotter diyor kafayı yiyecem ha :D hocam Bu dediklerin YOK, kalmadi artik farkına var allah aşkına. Airline da yapabileceğin en konvansiyonel navigasyon ndb vor yol takibi onu da yapamayan bırak airline ı cessna uçurmasın bi zahmet. Kurtulun artık şu yozlaşmış at gözlüklü eğitmenlik safsatalarından. Devir gps devri devir elektronik devri. Yahu gözünü sevdiğim, okyanusun üzerinde en yakın meydan 3 saat uzağındayken ne plotterı ne dead reckoningi yapacan? 9
    • Kfk 03 Kasım 2018, Cumartesi 20:14:24 Bunları öğrenmeden elektroniği nasıl öğrenicen?ah benim ezberci pilotçuklarım! 0
    • GERZEK 03 Kasım 2018, Cumartesi 20:34:46 İşin temeli o geri zekalı. Otopilot arıza yapsa bir tarafın kasılır kalırsın sen tatlı su pilotu. 0
    • çok doğru 04 Kasım 2018, Pazar 11:43:52 İşte o ve Türkiye'deki çoğu hocanın cehaleti bunlar, eleştirdiğimizde de bir sürü hakarete uğruyoruz. Uçuş eğitimi alacak öğrencilere tavsiyem Amerika'ya gitmeleridir. Bu işler orada öyle farklı bir boyutta yapılıyor ki, Türkiye'dekiler bunu 100 yıl geçse de anlayamayacaklar. 1
    • ddd 04 Kasım 2018, Pazar 15:32:54 Okuduğum en olmaması gereken yorum. Yazık gerçekten. Hayat yaşayarak öğretmez umarım. 0
  • Moby the asker kpt. 03 Kasım 2018, Cumartesi 14:47:54 Oben hocanın Genel Havacılık ve uçuş okulu sonrası 200 saatte hava yollarına geçen FO'lar hakkındaki tespitlerine "istisnalar kaideyi bozmaz" şerhi ile katılıyorum.Örneğin;diploma almakla mühendis vasfı ve imza yetkisi kazanılsa da,pratikte aklı başında hiçbir kurumsal firma size diplomanızın verdiği bütün yetkileri kullanma olanağı tanımaz. Sahada tecrübe kazanmanız,rüştünüzü ispat etmeniz ve o mesleğin gerektirdiği asgari anlayış ve bakış açınızın oluşması gerekir.Bunu da nosyon olarak ifade edebiliriz.Havacılık nosyonu da bir pilot için olmazsa olmazlardandır.Temel A-N-C'den tutun da CRM'in ihtiva ettiği bütün elementleri bilmek ve de en önemlisi uygulayabilme becerisini kazanmaktır. Bu iş öyle bir gün,ay,yılda kazanılabilecek birşey değildir.Öğrenme,hayat var oldukça devam eden bir süreçtir.OLDUM diye birşey asla soz konusu değildir.Hele havacılıkta bunu şiddetle red ederim.Her uçuş ilk uçuştur,her uçuş farklıdır.Rutin olarak görmeye başladığımız an bunu bir uyarı olarak kabul etmeli ve zinciri kırmalıyız. Yeni başlayan arkadaşlara ilişkin gözlemime gelince:Sosyal medyanın gazına kendilerini fazla kaptırıyorlar.Kokpit foto,gözlük,şekil saçlar tabi ki olacak,bunlar işin kaymagı,ancak daha bilgili,yetkin ve emniyetli PILOT olabilme konusunda bunların bir katkısı yok.Çok iyi SOP bilmek ve uygulamak şart,ancak bu işin çok küçük bir kısmı.1000-1500 saati geçince OLDUM hissiyatı gelişir.Saat ve tecrübe yükseldikçe cahilliğin farkına varılmaya başlanır ve korku hasıl olur.Kaptanlık mülakatlarına hazırlık sürecinde de ne kadar boş ve misafir modunda uçulduğunun farkına varılır.Aslında sizleri bu güne kadar kazasız belasız getiren SOP'lerdir.Artık tatlı uykudan uyanma zamanı, çünkü bunlar yeterli gelmeyecek.Bu saatten sonra sizi ve sorumlu olduğunuz insanları hayatta tutacak ve karar oluşturma sürecinde size temel olacak şeyler SOP,kural talimat dışında;NOSYON ve TECRÜBE diye tabir edilen heybenizde biriktirdiklerinizdir.Çünkü her şey kitaplarda yazmıyor.Bu laflar sizlere zırva gibi geliyor ve de "ben olayı çözdüm,kralını yaparım" modundaysanız,tavsiyem OMA kaptan pilot yetki ve sorumluluklar kısmını gözden geçirmeniz ve objektif olarak kendinizi değerlendirmeniz dir.İnsan her kişi ve olaydan yeni birşey öğrenin.Algınızla birlikte filtreniz de açık olsun.Davranış ve yaklaşımlar değişebilir.Asla geç değildir,hala hayatta olmanız da bunun sağlamasıdır.Son olarak; ders çıkarmak adına olayları tartışmak kanımca gerekli ve de faydalıdır.Ancak, kişileri tartışmadan önce dönüp kendimize bakmamız adil olmanın bir gereğidir.On yıllardır havacılığın içinde olan,operasyon özelliği gereği kaza ve olay riski daha yüksek olan genel havacılık alanında faaliyet gösteren,belki yüzlerce kişiye havada hayatta kalma becerisi kazandıran ve de sağ salim bu günlere gelen bir insanın da yeterlilik ve becerisini sorgulamak pek az kişinin haddinedir diye düşünüyorum.Emniyetli uçuşlar. 1
  • Plt. 03 Kasım 2018, Cumartesi 13:49:45 Oben Ogultarhan'in yazisi yorum ,analiz ve.ne derseniz deyin bir durum tespitidir.katilirsiniz katilmassiniz.. Ancak bir gerçek var ki rumuza vs.siginmadan düşüncelerini yazmış.en azından bu cesareti göstermis.sorunlarin halının altına supurulmesi acıdır ama canlara mal oluyor. 0
  • Oben Hoca 03 Kasım 2018, Cumartesi 13:18:04 Oben Hoca genel havacılık sektöründe yıllarını geçirmiş birisidir. Kendisinin de yazdığı gibi, istese yıllar önce havayollarının birisine girerdi. Ancak genel havacılıkta uygulanan prosedürler ile havayollarında uygulananlar arasında dağlar kadar fark var. Büyük ihtimal kendisini genel havacılıkta daha rahat hissettği için havayollarını seçmedi. Havacılığı öğrenmeye gelince; Oben Hocamızın şu anda çalışmakta olduğu eğitim organizasyonunda bile 'siz de havayollarında şöyle çalışıp, böyle paralar kazanmak istemez misiniz?' diye reklamlar yapılıyor. Panolarda FO üniformaları içinde gençler, arka planda Boeing, Airbus fotoğrafları. İşin özü Oben Hocamızın çalıştığı yer bile havacılığı sevdirme iddiasında değil, sizi mezun edeceğiz ve alacağınız lisans ile havayollarında çalışacaksınız diye öğrenci topluyor. Açıkça söyleyim, herşey duygusal. Okul alacağı paraya bakıyor, öğrenci de gelecekte kazanacağı paraya. O yüzden kimse insanların bu sektördeki niyetini sorgulayacak durumda değil. 3
  • Olmadı bunlar 03 Kasım 2018, Cumartesi 12:40:11 Ülkede havacılık kültürü fakir,hep sizin gibi düşünen HOCA'lar sayesinde malesef.Her biriniz ayrı PİLOT değil, ASTRONOT maşallah.Ne demektir HOCA marifetinde PIC uçuşu?O zaman neresi PIC bunun?Kaç kişiyi egolarınızdasn dolayı yanlız uçuşa gönderdiniz acaba bu güne kadar?İşsiz kalmanızdan kaynaklanan nemalanma isteği egonuzla birleşince bu tembihler, aklınız sıra yönlendirmeler yapıyorsunuz.Siz değil miydiniz "15 güne kadar uçak kiralanabilir" maddesini SHT-6B'ye SHGM yi zorlayıp koyduran? Ticari mantığınızın hep kendinizden yana çalışmasından, Saçmalamalarınızdan ve cin olmadan adam çarpma, herşeyi ben bilirim havalarınızdan kaynaklanan ticari başarısızlıklarınızın sayısı belli değil. Bir tane kendinize ait uçağınız olabilseydi yine aynı şeyleri yazar mıydınız acaba? Kesinlikle hayır! Evet, haklı olduğunuz şu konular var; 1) PIC uçuş için kiraya verilecek uçaklar için CAMO ve 145 ve ilave sigorta vb. zorunluluğu getirilmeli. 2) Bu tip uçuşlarda bir safety pilot olursa emniyetli olur. 6
    • olmadıya 03 Kasım 2018, Cumartesi 22:48:24 Serkan bu uçağın safety pilotuydu. 0
    • PIC uçuşu 04 Kasım 2018, Pazar 11:47:48 Ben Amerika'da uçuş eğitimi aldım ve orada PIC uçuşlarının hepsini de eyaletler arasında yalnız yaptım, hatta bazı uçuşlarım 3-4 gün sürdü. Hiç bir öğrencinin de iki kişi veya öğretmenle birlikte PIC uçuşunu yaptığını görmedim. Hatta Türkiye'de lisans almış birçok ögrenci PIC uçuşlarını iki kişi yaparken, kural dışı olarak ikisi de log etmiştir bu uçuşları. Adana'dan Maraş'a iki kişi gidip gelmek PIC uçuşu değildir, gezi uçuşudur. 0
  • Z Kuşağı ve Doğu 03 Kasım 2018, Cumartesi 11:32:33 Süper bir yazı olmuş. Z kuşağını ve yeni yetme fırlama nesli çok iyi tanıyan birisi olarak söylemeliyim ki bu Z familyası kuşağı ile bu bölgelerdeki şark kurnazlığı zihniyeti birbirine çok iyi uymuştur. Kısa sürede para ve gösteriş. Sonrasında instagramda şurda burda sonu gelmeyen teşhir ihtirası. Buna açgözlü patronları da ekleyince bu tip kazalar kaçınılmaz oluyor. Oben bey, siz olumsuz yorumlara bakmayın, doğru yolunuzda yürümeye devam edin. Onlar mutlaka kendi kötülükleri ve hataları ile yüzleşecektir. Tekrar tebrikler. 3
  • T-67 03 Kasım 2018, Cumartesi 11:14:03 "Havacılar (sadece pilotlar değil) 25-35 yaş arasında ve pilotlar uçuş saatleri 300 ile 1000 arasında iken en büyük hataları ve kazaları yapıyorlar." demişsiniz. Bu kanıya herhangi bir istatiski, somut bir çalışma sonucunda mı ulaştınız yoksa kaynağınız zat-ı alinizin kişisel görüşleri mi ? NTSB'nin raporlarında çok fazla kök neden analizi okudum. Ama sizin analizinizde dedikodu ile yoğrulmuş, birbirine karışmış doğru ve yanlış tespitlerden başka bir şey göremedim. Yılların pilotusunuz ama konuyu kişilleştirecek kadar amatörce bir yazı kaleme almışsınız ne yazık ki... 7
    • Kpt 04 Kasım 2018, Pazar 18:48:07 Verilen istatistikler bilimsel araştırmalar sonuçlarıdır. Bunları Human Performance, Flight Safety, ICAO ve EASA yayınlarında bulabilirsiniz, tabi araştırma ve okuma alışkanlığınız varsa. HvKK.lığı yayınlarında NATO ile birlikte yapılan Uçuş Emniyeti konularında da un....bulabilirsiniz. 1987 Uçuş Emniyet Semineri sunumlarından biriydi. Yani yeni, ilk defa, kendi tecrübelerince, Oben'e göre değil Biraz okuy 3
    • Kaptana 05 Kasım 2018, Pazartesi 11:35:05 Okuyoruz zaten, her şeyi sadece siz bilmiyorsunuz. FAA, EASA, NTSB, NASA ne bulursak okuyoruz. Önce askeri havacılıkla, ticari havacılığın farkını öğrenin, ondan sonra burdan akıl vermeye kalkın. Ben size başka bir örnek vereyim, Lufthansa, Luftwaffe'den pilot almıyor. CRM kavramından başlayabilirsiniz, kendini filoda sananların insanları öldürmesi sonucu ortaya çıkmıştır. 0
  • Hocamizin unvaninda sanirim yanlislik olmus 03 Kasım 2018, Cumartesi 11:00:17 Ogretmen pilot olmaliydi demi hocam zira 2 kisiye sertifikiye olmayan ucaklarda kaptan pilot veya fo ayrimi yapilmaz diye biliyorum.kaptanlik unvanini ancak business jet veya airline firmalarinda belirli saat ucarak ve belirli egitimleri gecerek hakedersiniz. Saygilar. 2
  • Kök dedikodu 03 Kasım 2018, Cumartesi 10:58:27 Bu kök analizden daha ziyade daha önce arasında ticari kavga olan 2 grup arasında kök dedikodu olmuş ama yazı ruhu romantik pilotluğa ve havacılık kültürüne uygun o konuyu eleştiremem 0
  • Showmenler... 03 Kasım 2018, Cumartesi 10:56:38 Yorumlari şöyle bi yukardan asagiya tarayip gelirken farkettimki cok az sayida kendi ismini kullanan delikanli var... hatta hic yok denecek kadar az... Simdi bu genis genis yazan, elestiri yapacagi gerekirken bok atmaya calisan cakma pilotlar; Obeni gordugu yerde way kardesim, way hocam, way dostum diyebilecek kadar da yalakasiniz bunu butun camia biliyor... heee itirazi olan varsa ismini yazarak yorum eklesin o zaman delikanli desinler size... bilmem anlatabiliyormuyum.. herkes kendini biliyor pilotcuklar.. yok oyle genis genis bok atmak once adam olun ve havaci kimligini layikiyla tasiyin show yapmanin alemi yok... 1
    • İsim yazın diyen dingiller 04 Kasım 2018, Pazar 18:52:04 Herkesi eleştirmişsiniz,isim yazın diyede,diyen mafya bozuntusu pilotçuklar;sizde yazmamışsınız adınızı :)))) 0
  • Eski askeri yeni cpt olarak 03 Kasım 2018, Cumartesi 10:48:01 Yazılarına katılıyorum. Bir ülkede havacılığın ne kadar ileride olduğunu sportif havacılığının ne kadar gelişmiş olduğundan anlayabilirsiniz. Avrupa'da uluslararası meydanlarda sportif havacılığa ayrılmış bir pist olur. Oralarda da havacılık bize 1000 basar. Pilotluğu sadece askeri ve ATPL sanmak normaldir, bizim meslek yüksek oranda ego içerir Türkiye'de. Amatör denizcilik lisansı alan kaptanlarımız kendini denizci olarak tanıtmayı sever. O zaman tanker kaptanlarına soralım bi denizci misiniz değil misiniz diye :)) denizcsiniz merak etmeyin, gemicilerde o kadar ego yok 6
  • Kök Analiz 03 Kasım 2018, Cumartesi 10:32:14 Oben Bey Türkiye’de şu anda yaklaşık 5 bin pilot var. Bir iki kişi üzerinden değerlendirme yaparak bütün pilotlar hakkında yorum yapmak hiç hüzel olmamış. İşini kurallara uygun layıkıyla yapan, kitap okuyup gündemi takip eden hatta diğer havayollarının usullerini takip eden başarılı birçok pilotlarımız var. 1
  • KPT 03 Kasım 2018, Cumartesi 10:03:18 Sayın Hoca, "Kral çıplak" demiş. Tespitlerinin çoğu doğru. Yazısında sadece kullandığı dil yazı diline, resmiyete, bizim örf ve adetlerimize uymamış. İlave olarak, Pilotlar Ajansı ve EASA'nın son yıllardaki tespitini eklemek isterim. Son kazaların, otomasyon ve temel uçuş kurallarının ihlali nedeniyle olduğu yönünde bir tespit var. Bunun içindir ki, son 3 yıldır similatörlerde Upset recovery (Anormal Durumdan Çıkış) ve otomasyon arızaları seneryoları ilave edildi. AirFrance A330 Atlas Okyanusu, A320 Gösteri uçuşu, İran'da düşen iş jeti kazaları ile uçağı veya nedeni bulunamayan diğer kazalar bunlara örnek. Düğme çevirerek otomatik uçağı uçurmak çok büyük bir yetenek değil. Pilottan istenen "her koşul altında" uçağı salimen yere indirmektir. Bunun için, ciddi bir ruh ve beden sağlamlığı, eğitim ve öğretim;, ciddi özverili ve sürekli çalışma, şahsi ve mesleki disiplin ve belki de biraz şans lazımdır. Bunlardan biri eksik olursa,kişi değil pilotluktan havacılıktan uzak durmalı/tutulmalıdı 3
  • OBEN OĞULTARHAN CEVAP HAKKI 03 Kasım 2018, Cumartesi 09:52:46 Hakarete varacak seviyede aşağılamaya, itibarsızlaştırmaya çalışan bazı yorumlara cevap verme gereği duydum. Öncelikle 1987 den beri lisanslı ve aktif bir havacıyım, bunun onlarca senesi yurtdışı, binlerce insan üzerinde bir şekilde emeğim var. Takdir edersiniz ki bunca zaman içerisinde (JAA-EASA öncesinde de) eğer bir gram havayolu beklentim olsaydı bir şekilde çoktan havayollarında pilot olarak uçuyordum, gerekli olsaydı da lisansımda tip işli olurdu. Bu yazının üzerine çok komik bir saldırı zira bu yorumu yapanlar yine havacılığı sadece airline sanan arkadaşlar. Bu ifademe hala “mümkün değil” diyorsanız siz beni hiç tanımıyorsunuz. Benim çocukluğumdan beri tek hayalim küçük uçaklar idi ve bunu yaşıyorum. Bunun nesi garip geliyor? Yazım gerçekten isabet olmuş, zira siz havacılığı sadece havayolları sanıyorsunuz. Yazımın içerisinde sert eleştiri ifade eden her cümlenin arkasında “hakkı ile yapanları ve kendisini geliştirmiş olan okul ve pilotları tenzih ederim” demiştim. Bu sizin için bir şey ifade etmiyor belli ki. Ancak özellikle Macaristan’da birkaç tane okuldan dönüp, PPL almış ancak klasik (dead reckoning) navigasyon yapamayan, eline hiç computer-plotter almamış, haritadan koordinat çıkartamayan, bir sürü temel bilgisi eksik HAVAYOLU PİLOT ADAYLARINI arka alıyorsunuz farkında mısınız ? Ha eğer, bunlar lazım değil artık hoca teknoloji bilmem ne seviyesinde deyip geçebiliyorsanız söylenecek bir şey yok, siz hiç matematik bilmeden mühendislik diploması almak isteyen birisi gibisiniz ve bu yine yazımın haklılığını ortaya çıkartır. Pilotluğu sadece airline ve bir meslek olarak görüyorsunuz. Konunun eski ve demode havacılık bekletişi ile alakası yok, sadece temel konulardaki eksiklerin çok fazla olduğu ile alakası var. Benim I.R bilgi ve tecrübemi eleştirmişsiniz, ben IFR konusunda hiçbir zaman iddialı olmadım ki bu benim işim değil. Ancak elbette IFR temellerini biliyorum ve ABD, Avrupa bir sürü yerde IFR uçtum ama tabii ki her bir dakika uçuşu IFR yapan bir airliner kadar donanımlı değilim, tabii ki chartları ve çok karışık bazı yaklaşmaları bu işi sürekli yapan bir IFR pilotu gibi yorumlayamam. Ancak bu bir eksiklik değil, gerekliliktir. Bu eleştiriyi yapan arkadaş geçmişine bir dönüp line’da ki ilk 200-300 saatine bakar mısın ? Kaptan olmasa o yaklaşmaları yapabilir miydin? O zamanlarda FMS gibi uçtuğunu iddia etmeyeceksin sanırım? Ya da FMS olmasa şu anda manuel olarak ne kadar hassas ve başarılı olabilirsin (1000 saatin altında iken) Ne güzel demişim, Allah Kaptanlara zeval vermesin. FO ların çoğunluğu tipte 1000 saat uçuşu oluncaya kadar bana göre çok eksik. Nesi yanlış bu ifadenin ? 1000 saat civarında uçuşun olduğunda evet artık doğal olarak çok iyisin. Yazımda da bunu ifade ettim. Bir sürü kaptan arkadaşım var FO lardan şikayetçi olan, bu kaptanların çoğunun ifadesi kurumsallığını tamamlamış okullardan gelen FO ların daha başarılı olduğu ancak özellikle parçalı sistemden gelmiş ve kendisini yetiştirmemiş FO ların eksikliklerinin çok fazla olduğu yönünde tespitler. Kaptanlık konusunda da lafı geçirmek istemiş bir arkadaş, sende kaptanlığı sadece airline zannediyorsun değil mi? PIC sıfatı ile, ticari olarak herhangi bir toplu aracın 1. Derecede sorumlusu isen ve araçta başka insanları para karşılığında götürüyorsan sen bir kaptansın. Ek olarak, kaptanlığı sadece Airbus-boeing pilotluğu sanan arkadaşlar lütfen SHGM’nin “Pilotların kaptan olarak atanması ve Kaptan eğitimine ilişkin esaslar” talimatınının, madde-6 ya (12) bir okur musun ? Ya da sen hiç bu talimatları gördün mü? HA yok eğer senin için kaptanlık sadece 27 Ton üzeri uçaklar için geçerliyse söyleyecek bir lafım yok, buna sadece eziklik denir. 33 yıldır havada olan, 3 ayrı otoriteden lisans sahibi ve 4 tane logbook doldurmuş bir pilota face’de egosunu şişiriyorlar, ölmüş pilotlar üzerinden prim yapıyor demek hakikaten komik J Benim ne hava atmaya ne de kıdem basmaya hiç ihtiyacım yok. Yazım sadece bir genel durum tespitidir ve teknik/operasyon verisi içermiyor. Teknik detaylara çook fazlası ile de girebilirim emin olun ama bu yazıdaki amaç sadece KÜLTÜREL ALT YAPI EKSİKLİĞİNİ ele almaktır. Allah rahmet eylesin gençlerimize çok üzüldüm, ama gerçekleri konuşmazsak kazalar üzerinden nasıl ders çıkartabiliriz? Kokpitte ne olduğunu elbette bilmiyoruz ancak Velev ki uçakta bakım eksikliği ya da uygunsuzluğu kaynaklı bir arıza oldu ya da havacılığın doğal risklerinden olan motor durması, cam patlaması, kuşa çarpmak, yakıt emergency’si, pilot emergency’si v.b. gibi…. Bu uçak böyle burun üzeri/kanat kaptırarak mı çarpardı, yoksa bir emergency iniş denemesi mi olurdu? İLAVETEN, yazımda bu konuda tabii ki teknik/operasyon yorumu yok… Kokpit içerisinde ne olduğunu bilmiyoruz, belki de iki pilot emergency durum olunca panik yaptı ve bir “PILOT IN COMMAND” krizi yaşandı? Bunları bilmeden nasıl yorum yapılabilir? Bu durum uçakta her halükarda temel havacılık bilgisi ve tecrübelerinin eksikliği olduğu görülmüyor mu? Konuştuğumuz uçak tonlarca ağırlıkta bir havayolu uçağı değil. Macaristan’da gözlerimle gördüğüm bir sürü olumsuz, uygunsuz durum var. Macaristan’da hiçbir yerde yeni ve çok iyi bakımlı olup, 90Euro’ya kiraya verilen uçak yok. Lütfen gerçekleri perdelemeye çalışmayın. UCUZ OKULLARIN çoğunluğu teorik ve uçak kalitesinde çok kötü. Allah aşkına gerçeklerden uzaklaşmayınız. Uçağı raporlayıp raporlamadığım sorulmuş. Uçak benim işletmemde iken yaptığım hesaplara göre asgari gerekleri ve karlılık rakamı konulunca 130€ dan aşağıya uçurabilmem mümkün değildi. Ticaretin doğası gereği kazanamadığım ve mülüm olmayan bu uçağa da herhalde kalkıp “Full Modification” bakım yapacak yatırım mümkün değildir. Bu rakamdan da uçağı olması gereken seviyede pazarlayamayınca UÇABİLİR ve TÜM BAKIMLARI yapılmış şekilde iade ettim. Ha ondan sonrasında, uçağı Macar rakamlarına yakın uçurmaya çalışınca bir sürü kalemden (bakım, parça, yakıt, avionic v.b.) feraget etmeniz gerekir. A.G.M’ın da yaptığı budur. Uçak benden sonra zaman içerisinde iyice sorunlu olmaya başladı sonuç olarak. ANCAK, bence uçağın 2 kişinin öleceği seviyede kaza yapmasının temel sebebi TEKNİK yada BAKIM değildir, n’olmuş? Uçağın kanadı mı kopmuş havada? Kuyruk 500mt arkada, gövde başka bir yerde mi? Hava da yangın mı çıkmış? Motor sehbası mı kopmuş? Motor bloğu patlayıp windshield’i yağ tamamen kapatmış ve pilotlar görüş alamayıp vertigo mu olmuş? Havada her iki pilotta incapacitation mı olmuş ? Bilemem, belki de bunlardan birisi sebep oldu emergency iniş denemesi dahi yapamamalarına bunları ancak KAIK cevaplandırabilir. Ben ne bir görüş beyan edebilirim ne de yorum yapabilirim. Ben sadece tecrübelerimin ve vizyonumun gereği, bir öğretmen pilot olarak vicdanen havacılığımızın kültürel eksiklerini gündeme getirmek istedim. Keşke, tecrübesi ve görüşü olan herkes bunu cesurca yapabilse; İSMİNİ ve POZİSYONUNU saklamak gereği duymadan. Neden isim yazamıyorsunuz? Korku var değil mi ? Amman benimle uğraşır, sorun olur sıkıntı olur endişesi. Emin olun olmaz, keşke karşılıklı yüz yüze tartışabilsek MEDENİ İNSANLAR GİBİ. Saygılarımla. Oben Oğultarhan Öğretmen Kaptan Pilot 29
    • Hak 03 Kasım 2018, Cumartesi 10:21:29 Yazılanları okuyunca Oben hocaya cidden acıdım. Burası Türkiye hocam. Analiz yapmak, taş üstüne taş koymak filan yanlış şeyler bunlar. Iyi yada kötü , eksik yada tam farketmez. Halk ders çıkarmaz , ders almaz , negatif arar bulur . 3
    • Hee öyle mi.. 03 Kasım 2018, Cumartesi 10:35:21 Baştan sona kdar haklısınız da size bir soru sormak istiyorum hocam.Bu ülke kaç şehirden oluşuyor hocam ? 81 değil mi ? Peki ya neden o böyükkk böyükk ağır abi hocalarımız laf meclisten dışarı, neden sürekli bu ülkeyi 6 büyük şehirden ibaret görüyor.Neden THK denen ne yaptığı belli olmayan bu kurum Doğuda ki,Karadeniz’de ki gençleri desteklemiyor ? Neden yapmıyorlar ? Neden sadece İstanbul,Ankara,Eskişehir,İzmir,Antalya’da ki ve civar illerde ki çocuklar ve gençler yok bilmem şu etkinliğe gidiyoruz yok bilmem buraya gidiyoruz şeklinde.Eyyyt havacılığın ağır abileriiii eyy havacılığı gençlere sevdireceğiz diyenler kafanızı kaldırında şu ülke de kaç şehir varmış bi ona bakın.Öyle şov ile olmuyor bu işler.Bu ülkenin 70 bin euro veremeyecek gencine hadi bi toplanın da bi fedakarlık yapın bi yardımcı olun bi ppl aldırın da sonra belki kalan 40-50 euroyu tamamlarlar.O iş öyle basit değil.70bin euro veremeyen ve pilot olmak isteyen gençler mecburi olarak yurtdışına gitmektedir.Doğuda ki gençlerin Kuzeyde ki gençlerin o sizlerin etkinliklerinize gelme hakkı yok di mi ? Çünkü onlardan prim yapılmıyor. Onlar öksüz.Ama merak etmeyin o gençler ATATÜRK’ün yolunda bu havacılığı o çok bilmiş ağır abilerin elinden söküp alacak.Genel havacılığı da onlar düzeltecek hiç merak etmeyin.Oben hocam buraya da bir yanıt yazıver.Ama bana kızma.Ben o böyük hocalara kızdım size değil.Sizin ne yaptığınızı biliyorum.Yazan:Diyarbakırdan kendi imkanlarıyla yetişmiş someone from an airlines.... 1
    • Rıfkı 03 Kasım 2018, Cumartesi 11:55:11 Hocam ellerinize sağlık.kültür seviyesi düşük toplumlarda belirleyici faktör ticarettir.basit ve etkilidir.gerçekleri ticaret kapatır.para karşılığı bir eğitim alıp ticaret yapanlar,bu tür kazalarda ucunun kendilerine de dokunmasını istemez.çünkü onlar havacı değil bankamatikçidir.yazınızın içeriğini anlamak yerine savunmaya geçen bu eurocu ve dolarcılara cevap vermeye bile değmez. 2
    • Kontrolör düşmanı 03 Kasım 2018, Cumartesi 13:01:47 Ucuyorumda hava trafik kontrolörlerine klavyenin atkasından futursuzca iftira atan aslan parçası yüz yüze yada telefonda kedicik oluyordu buradan salladığına bakmayın 12
    • rdm 03 Kasım 2018, Cumartesi 13:43:59 oben hoca harika bir konuyu aydınlatmış.sonuna kadar haklısınız.dikkat ederseniz en çok bagıranlar baba parası ve baba kariyeri ile bu işi yarım yamalak yapmaya çalışan f/o cuklar... 3
    • anlamadığın... 03 Kasım 2018, Cumartesi 15:28:28 işte senin anlamadığın şu, sen her b.ku uçak yapar autopilot olmasa uçaklar uçmaz sanıyosun Oben... bak gel FMC e girili tüm noktaların rest. silicem fd guide yok, herşey manuel sana 280 250kt larda star 145 kt da approach nasıl yapılır göstereyim ben değil bir çok kaptan bunu yapar... sen 70 kt mı loc’ı 10 sn de düzeltirken bende o iş 2 sn filan... aşık atmayı bırak sana ve yaptığın işe kimse bişey demiyor... İşini iyide yapıyor olabilirsin ama haddini aşıp boyundan büyük işlere yorum yaparsan ordA da adama cizgisini gösterirler.. Anladın mı Aslan? 5
    • 737 F/O 03 Kasım 2018, Cumartesi 15:46:31 Ben ilk 1000 saati içerisinde bulunan bir F/O olarak dediklerinizde en küçük bir gocunacak nokta bulamadım, umarım daha yıllar boyu bilgilerinizle gençlere katkı sağlar, sivil havacılığımızın zenginleşmesine fayda sağlarsınız. Her ne kadar burada bazı arkadaşların dediği gibi airline uçucusu olmasanız da sizden hala öğrenecek çok şeyimiz olduğunu düşünüyorum. Hazımsız insanların yorumlarını ciddiye alarak demoralize olmamanızı sizlere tüm saygımla tavsiye etmek isterim. Sevgi ve saygılarımla 2
    • Macar Harika 03 Kasım 2018, Cumartesi 18:47:40 Niye Macaristan'a bu kadar takıldınız? Sadece fiyatları makul olan Macaristan mı? Almanya'daki birçok okul 40-50 bin € bandında eğitim veriyor üstelik EASA.(Mesela Munich Flight Academy 40 bin €) Almanya'ya da kalitesiz mi diyeceksiniz? Ha pardon Almanya Türkiye'yi kıskanıyordu. :) Ben tanınmayan JAA lisansına gidip de 75-80 bin € vermem arkadaş. Kabul edin bunu uçuş eğitimi Türkiye'de alınmaz. Türkiye'de Evektor ile pilotluk eğitimi veren uçuş okulları var. Ona neden değinmiyorsunuz? Avrupa ve Amerika'da kaç uçuş okulu Evektor kullanıyor? Ben hiç rastlamadım. Cessna 152/172 ya da Diamond 20 kullanılır genellikle. Kimse Türkiye'de tek motorlu uçağa kalkıp da saatliği 300-350 euro vermez bu saatten sonra. Gider Amerika'da C172 Garminle saatliği yakıt dahil en fazla 130-140 euro uçar ya da EASA ülkelerinde C172 G1000 ile saatlik 175-185 euroyla mis gibi uçuşunu yapar. 2
    • 77 03 Kasım 2018, Cumartesi 19:08:17 :)) 0
    • . 03 Kasım 2018, Cumartesi 19:11:42 Kok analizmis hicbirseyden haberiniz yok. Nasi bi cesarettirr buralara yazi yaziyorsunuz:) Baskasi icin bahsetiginiz o EGO varya sizin butun icinizi kaplamis. 0
    • ŞAMİL EROCAK 04 Kasım 2018, Pazar 16:09:48 Bu yazınız ile makaleniz arasınde ÇOK DERİN BİR YORUM FARKI var...Sanırım biraz fazla duygusal bir makale yazıp içinizi dökmüşsünüz...Savunmanız daha AKLI SELİM olmuş...Tebrikler... Kaptan Pilot Şamil Erocak B737-B747–B777-B787 1
  • IQ 03 Kasım 2018, Cumartesi 09:30:24 Yeni bir keşfe gerek yok. Dünya bu işi 1900 lu yılların başından beri yapıyor. Biz taklit ediyorsak kusur bizdedir. Bir de taklit ederken bu işin içine ağırlıklı menfaati katıyorsak bu daha da kötü. Olayın meydana geliş nedeni teknik ve ortaya çıkan kusur uçucu tarafından telafi edilebilecek bir durumdu ve bu aşılamadıysa işte o zaman sıkıntı var denektir. Yerdeki kusur ile havadaki kusur örtüştüğünde işte o zaman kork! Mantar gibi çoğalan uçuş eğitim teori merkezleri ve buna paralel uçuş okulları tabakaneye yetiştirir mantığı ile asla hareket etmemeli. Ama gerçek Türkiye gerçeği mantığı ile aynı paralel de yürüyor gibi bu işler. İyi şeyler yapalım derken balta ile kesiyoruz. Her şeyi büyüyen bir fidan gibi ele almak gerekir yoksa çok müsibetler yaşarız ve bizimle alay ederler. Ve nitekim öyle oluyor. İnşallah doğru işler doğru kişiler tarafından yapılır ve yürütülür. Şu an en büyük şirketlerin kokpit disiplini ayaklar altında. Acaba bunun sebebi bu işin içinde olan pilotlar mı yoksa yönetenlerin her işe burnunu sokmalarından mı kaynaklanıyor! Eskiden bilekli olanlar bilgisiz olmasa da bu işi yapıyordu. Berbat bir durumdu. Şimdi bilgili olduğunu sanan bilekliyim diye geçinen bir çok ukala bu işi yapıyor. Diğer bir ifade ile sonradan görme diyorlar ya hani. Maalesef bu böyle ister itiraz edin ister etmeyin. 0
  • Geko 03 Kasım 2018, Cumartesi 08:53:28 Oben hoca dogruları yazınca yarası olanlar nasılda vırak vırak bagırıyorlar..cok güzel bir yazı... 11
    • bir gün sen de 04 Kasım 2018, Pazar 11:50:01 Sen de bir gün havayollarında uçarsan o zaman anlayacaksın bu tür konuşmaları yapanların yazıları yazanların komik durumunu. Hiçbirşeyden haberleri yok aslında. 1
  • Analizci 03 Kasım 2018, Cumartesi 08:08:29 Bir kere kök analizi yanlış terim kök neden analizi olur sen önce bir eğitim al sonra analiz yap şahsi durumlar Kişiler olmaz analizde suçlu vs aranmaz sistem sorgulanır kalite bilgin olmadığı belli. Narsist kişiliğin olduğu belli ki böyle bir yazı yazmışsın, AirPort da bilmiyor ki yayımlamış . Bir daha yapmayın böyle bir şey çok küçük düşüyorsunuz. HakkınıDa dava da açan olacaktır bu yazıdan sonra 3
  • Saçma yorum 03 Kasım 2018, Cumartesi 05:15:19 Tamamen varsayım ve olasılıklara dayanan kişisel yorumlar hiç gerçekçi ve yapıcı degil 1
  • Genc Pilot 03 Kasım 2018, Cumartesi 04:31:59 Ne alaka 300-1000 saatlik pilotların en büyük hataları kazaları yapması? Böyle bir istatistik yok. Isparta - Amsterdam - Katmandu kazaları tecrübeli kaptanlar tarafından yapıldı. Elin İngilizi Hollandalısı 21-22 yaşında Boeing 737 - Airbus A320'de sağ koltuğa oturuyor da 25-35 yaş aralığındaki pilotlarla ne alıp veremediğiniz var ben onu çok merak ettim! 2
  • Boş 03 Kasım 2018, Cumartesi 03:44:34 Bırak bu günah çıkartmaları edebiyatı felsefeyi seni de biliyoruz.şimdi burdan neyin primini yapmaya çalışıyorsun.kendini havacılıkta obdusman sanan ego tavan yapmış bir tipsin.şurda yazdıklarından üslubundan bile belli .sen neyi kurtarmaya çalışıyorsun .Ülkedeki en iyi tek pilot sensin sanki .bugüne kadar nereye ne faydan dokunmuş.sanami kaldı kök neden analizi hangi sıfatla neye göre yapıyorsun Bunu. 2
    • yargısız 04 Kasım 2018, Pazar 14:34:29 hay kalemine saglık ne oldugu ortada adam kendini kaptan ilan eder yönetim kurulu başkanı ilan eder inanmayan face profiline baksın şimdide ögretim görevlisi dirbiliriz çalıştıgı yerlerde nasıl indra gandi yaptıgını niye bir yerde çalışmaz çekşşirge gibi bir ora bir bura bir iş yerinde bir yıl çalıştı vaki degil niye çok dogru adam oldugu için herhaldediyesim var gülmekten diyemiyorum şimdide genetikçi olup kök analizcisi olmuş peh peh 0
  • Cpt 03 Kasım 2018, Cumartesi 01:52:11 "Kök analiz" adı altında,insanlara giydir!!!kaç saatlik uçuşunla bu ahkamı kesme hakkını buldun kendinde!!tavsiyem ;öfke kontrol kitapları oku,akşam 9 dan sonra viskiyi,çayı,kahveyi kes,çarpıntı yapıyor belli...kaptan incapacitation olursa FO lar o uçağı indiremezmiş,sen ne indirip kaldırıyon acaba!fo ya sallamış kaptanı yalamış,agm ye sallamış ry yi yalamış,macar okullarına sallamış,bizim memleketteki hırsızları yalamış...tüm yazıların aynı oldu artık oben hoca,hırs,intikam kokuyor sadece...analizndende bi bok anlamak mümkün değil!!! 3
  • Fo 03 Kasım 2018, Cumartesi 01:16:20 Sahsi olarak insanlari hedef almayin. Havacilik camiasi kucuk, madem yasal olmayan durum var. Sivil havaciligi sizden iyi bilen yok! (Sozde) Durumu bildirseydiniz. 15
  • Fo 03 Kasım 2018, Cumartesi 01:14:03 Sizin yaptiginiz bu yorumlar kaza ile ilgili degil. Yalnizca kaza uzerinden kendinize prim yaptirmak istemissiniz. Bu kadar vicdansiz olmayin. Iki tane genc insan hayatini kaybetmis. 16
  • FO 03 Kasım 2018, Cumartesi 01:03:46 Yeni nesil pilotlar hakkında yazılanların doğruluğu olabilir, ATPL hak edip hak etmedikleri tartışılır. Peki onları eğiten eğitmenler ATPL derecesinde eğitim vermeye yetkin mi? Hep yeni mezun FO'lara gelişigüzel laf söyleniyor da, onları eğiten FI'lar kendilerini bu eğitimi vermeye yeterli görüyor mu? Şunu net söyleyim Türkiye'de uçuş okulundan mezun olup tipe başlayan birisi, tipte gördüklerinin %90'ını ilk kez görüyor. Uçuş okullarında temel kurs verip de, karşılığında ATPL frozen verip, sonra da yeni FO'lar çok kötü demek riyakarlıktır. Yeni FO'lar sorunun bir yanını oluşturuyorsa, diğer yanını da yetkinliği olmayan uçak ve eğitimcilerle ATPL eğitimi veren çoğu eğitim kurumu oluşturuyor. 9
    • .... 03 Kasım 2018, Cumartesi 09:34:24 Zaten yazıda da eğitim kurumlarından bahsedilmiş aynı zamanda? 1
  • Bir bitin. 03 Kasım 2018, Cumartesi 00:45:53 Oben hoca’nin egitim ucaklariyla genel havacilik alaninda belli bir tecrubesi var ama toplamda birkac bin saatlik ucusuyla havacilik duayeni gibi ahkam kesmesi ve kesin yargilarda bulunmasi cok uygunsuz bir durum. Hayatinda lisansina hicbir tip islenmemis, havayollarinin kapisindan dahi sokmayacaklari bir adamin o elestirdigi sag koltukta ‘hicbirsey beceremeyen’ FO’larin aslinda kendi seviyesini gecmis olduklarinin farkinda bile olmayacak kadar egosu sismis bir pilot kendisi. Kendini bilir kisi sanmasi ve her olay hakkinda bu sekilde aciklamalar yapmasi da sanal medyadaki ogrenci pilotlarin ve sanal pilotlarin egosunu sisirmesi yuzunden oluyor. Gercek havacilik sektorundeki tecrubeli pilotlar bu yorumlara guler gecer. Sanki Avrupa’dan baska pilot Turkiye’ye ucak getiremezmis ya da ogretmenlik yapamazmis gibi bir havalar. Turkiye’de baska kapida is bulamayan pilotlar yapiyor o isleri. 16
    • yargısız 04 Kasım 2018, Pazar 14:38:56 çokk haklı tespitler sorun bakalım kök analizciye şimdiye kadar çalıştıgı yerde 1 yıldan fazla çalışmışlıgı varmıymış kendini kaptan ilan arkadaştan neden her iş yerinden mahkemelik oldugunu klavye sine bunları yazsın sonrada kökçü pardon analizci olsun 1
  • Yazı 03 Kasım 2018, Cumartesi 00:29:12 Güzel analizlerle dolu.Fakat şurayı biraz abartı buldum.''Bu genç pilotların hem kaptanın incapacitation olması (kaptanın bir şekilde uçamaması) hem de bir majör acil durumun bir arada olduğu bir senaryoda yolcu uçağını tek başına indirebilmesi mümkün olmayacağını düşünüyorum''.Evet hata yapmaya müsait ve oldukça tecrübesiz,bilgisiz f/o arkadaşların şirketlerde uçtuğu doğru.Fakat inanın bana gerçekten tek kalınca o uçağı indiremeyecek kadar kötü bir durumda değiliz.Ayrıca Macaristan'a gelecek olursak,çok daha bakımlı ve yeni uçaklarla 100 Euro'ya uçmanın nesi sorgulanıyor ? Ha birde şunu söyleyeyim.İyi ve veya kötü uçuş okulu yoktur.Kendini yetiştiren ya da yetiştiremeyen pilot vardır.Biraz kendinizle çelişmişsiniz.14 ders ezber ile geçiliyorsa pilot hangi uçuş okulu olursa olsun ne kaparsa kendi yararına olur.Dolayısıyla iyi bir uçuş hocası olduktan sonra Avrupa'da 35k Euro'ya alınabilen bu lisansa TR'de uçuşlarda şiddet dahi uygulandığı tespit edilen okullarda 65kEuro vermek nedir? 8
    • sadece 03 Kasım 2018, Cumartesi 00:47:30 alkisliyorum,altina imzami atarim. 2
    • Demek ki 03 Kasım 2018, Cumartesi 02:58:58 Türkiye'yi iyi biliyor. Macaristan'ı da iyi biliyor. :) Yazıyı fazla uzatıp eline yüzüne bulaştırmış bazı kısımları. Konu çok dağınık. Kendisini tanımıyorum ama bazı kısımları çok güzel ifade ettiği kesin. 1
    • Soru 03 Kasım 2018, Cumartesi 03:36:55 İneceğiniz meydan kapandı. Yakında büyükçe bir pisti olan askeri meydan var. QNH yok, kule yok, elevation bilgisi yok. Rüzgar bilgisi yok ama hava açık. İnebilir misin? 1
    • cevap 03 Kasım 2018, Cumartesi 20:48:28 Uçuşa çıkarken benzer durumları düşünerek (hava durumu, pistin kapanması, teknik arıza...) alternatif(ler) belirlemezseniz, uçuş planınızı bu gibi durumları da hesaba katarak yapmazsanız, ona göre yakıt almazsanız, irtifanıza göre en uygun meydana değilde hemencecik en yakın meydana inmeyi aklınızdan geçirirseniz (yangın gibi durumlar hariç) düşünür durursunuz bu meydana inilebilir mi inilemez mi diye. Bir bilemediniz iki kez şansı birazda el becerisi ile inenler ortada çok büyük pilotum ben diye gezinirken, o kadar şanslı olmayanlar bize toprağın altından katılırlar. Diyeceksiniz ki havacılıkta şans işi yoktur. Evet havacılıkta yoktur, bu ve benzeri gibi yazı tura attığınız havacılığın mantığı ile bağdaşmayan durumlarda vardır.Girmek için çırpınıp durduğunuz EASA bölgesini, bu bölgenin hocalarını ve uçaklarını sürekli yerip durmayın. Sebebini hepimiz biliyoruz. Rant kesildi artık. Macaristan + Polonya'dan selamlar. 0
    • Soruya cevap 04 Kasım 2018, Pazar 17:08:31 Bu soruyu soran sanalcı pilotlardan biri sanırım, ineceğin meydan kapandıysa alternate meydana gidersin, o da kapanırsa diğer alternate'e gidersin. O da olmadı istediğin seçtiğin başka bir meydana gidebilirsin, ne diye hiçbir şeyi olmayan bir askeri meydana gidesin ki. Ayrıca havayolu pilotları da birçok defa görerek yaklaşma yapıyorlar, ve bu yaklaşmaların en kolayı aslında, öyle senin düşündüğün gibi olaylar yok yani. 1
  • Pıc uçuşu 03 Kasım 2018, Cumartesi 00:14:39 Pıc uçuşlarında yapılan en büyük hata;pıc uçuşu yapan öğrencinin yanına yeni lisans almış bir ucucunun(200 saat lik)yada sadece pol lisanslı (50 saat lik)ucucunun konarak uçuşa gönderilmesidir.ve maalesef bunu oben hocanın dediği gibi derdi sadece pastadan pay almak isteyen tüccar zihniyetli kuruluşların yaptığını herkes biliyor.ve maalesefki bunu hatrı sayılır uçuş okulları bile yapmaktadir.böyle bir durum maalesef iki öğrenciyi yalnız uçuşa göndermek gibi birşeydir.ve bu dünyanın en tehlikeli uçuşudur! Insan cani maalesef ulkemizde her işte olduğu gibi havacılık sektörün dede cok ucuzdur..... 1
    • imla 03 Kasım 2018, Cumartesi 10:49:57 sektöründe de 0
    • xd 03 Kasım 2018, Cumartesi 10:52:06 dünyanın en tehlikeli uçuşları yıllardır yapılıyo ve kimse bahsettiğin kadar dünyanın en tehlikeli durumlarını yaşamamıştır :D bunların tehlikeli olmasının sebebi günümüz sorumsuz şımarık selfie ye bağımlı öğrenci pilotları yüzündendir(boş işlerle uğraşmayıp uçuşuna çalışan ve odaklanan öğrenci çift kumanda da uçar yalnız da uçar) 0
  • Merhaba 03 Kasım 2018, Cumartesi 00:12:35 Kaptan pilot ünvanını nasıl aldınız, kendi kendinizi kaptan pilot mu ilan ettiniz, teşekkürler. 6
    • vah vah 03 Kasım 2018, Cumartesi 15:00:47 Kaptan pilot ünvanını airline'dakinden ibaret zannetmek. Bu yorum ve diğer hakarete varan eleştiri yorumlarının çoğu, bu yazıda bahsedilenlerin ispatı işte. Havacılığı airline'dan ibaret zanneden herkes yorumlarda buluşmuş. FO'ların egoları zedelenmiş ki aslında asıl eleştirilen nokta o denemez. Hani ilkokul kitaplarında metinlerin sonunda okuduğumuzu anlayalım köşesi olur. Altında sorular vardır gerçekten ne anlatılmak istendiğine dair. Bu insanlara böyle bir köşe yapılması lazım ki asıl noktayı kaçırmadan ne anlatıldığını neden bahsedildiğini anlayabilsinler. Daha bu yazının vurgusunu anlayamayıp (ki bu oldukça şaşırtıcıdır bence muhtemel eğitim seviyelerinizi düşününce), sizin canınızı sıkan, egonuza dokunan bölümleri içinden çekip o kısımlardan hakkında ve tecrübesinde hiçbir şey bilmediğiniz insana vurmaya çalışıyorsunuz. Gülünç duruma düşürüyorsunuz kendinizi. Yazıda tenzih edilen eğitim kurumları ve insanlardan da bahsedilmiş. Üstünüze alındığınıza göre belki sorun sizdedir 1
  • Kök Analiz 03 Kasım 2018, Cumartesi 00:08:18 Haberin başlığı kök analiz ancak, yazıda belirli isimlerin baş harfleri ve onların karakteri hakkında görüşler var. Teknik olarak ders alınacak hiçbir bilgi yok. Teknoloji her alanda geliştiği gibi uçaklarda da bolca yerini aldı, kokpitler artık otomasyonun hüküm sürdüğü yerler. Ancak havayollarında pilotluk halen gaz lövye ile yapılsaydı uçak taşımacılığı bu kadar gelişir miydi? Türkiye'de hiçbir şahıs uçağıyla (Erdoğan Menekşe haricinde) ne kendim PIC uçarım, ne de yakınlarımı uçurturum. 30-40 yaşında uçakların bakımlarının düzgün yapıldığını kimse söyleyemez. Cessna yetkili bakım kuruluşu EMAIR'e götürün bakalım 1980 model 172 uçağını, hangar kapısından sokuyorlar mı görün? Oben hocamız aylar öncesinden görmüş usulsüzlükleri, yazıdan anlaşıldığı kadarıyla da bakımlarının yapılmadığını biliyormuş. Bu durumla ilgili herhangi bir girişimi olmuş mu zamanında, konuşması gereken zamanda susup; 2 pilotun vefat ettiği kazadan sonra konuşmak herşeyden önce etik değil. 2
  • Neyse 02 Kasım 2018, Cuma 23:53:22 Sana bir sey derdim de bos adamsin belli. Hala 70 lerde ucuyorsun. Alismissiniz pesinizde kosulmasina. Zaten sorun Turk toplumunun hala aklin yaşta degil başta oldugunu anlamamasi. Buyuk abilerimizin hepsi Top Gun mubarek. Hadi kazasiz ucuslar. 8
    • Neyse'ye 03 Kasım 2018, Cumartesi 15:06:15 Görmüş geçirmiş, yaşamış insanların tecrübesinden faydalanmanın nesi kötü niye rahatsız oldunuz? Yaşım 30 bile değil bu arada. Ha siz ben yaşayarak öğreneceğim derseniz burada bu yazıları okumanıza gerek yok ki zaten. Size üzüntü olur. 0
  • Venom 02 Kasım 2018, Cuma 23:41:57 Askeri taraftan bir tek f16 cıları pilot görmek?? Ciddi zihniyet problemleri var. Kaza her yerden geliyorum demiş. Paragraflara gerek yok. 2
    • no subject2 03 Kasım 2018, Cumartesi 10:32:29 Ha bir de kendisinin bahsettigi SHGM yonergesi; “MADDE 6- (1) Hava yolu işletmelerinde kaptan pilot olarak görevlendirilecek bir pilot için bu talimat ile belirlenen asgari istekler karsilanmalidir. 12) Ticari Pilot lisansına sahip ve 27.000 kg’dan daha hafif uçaklar ile uçan pilotların kaptan olarak atanabilmeleri için JAR-OPS 1.960’ da belirtilen şartların karşılanması gerekir” Yani sen kaptan olma sartlarini tasiyorsun, evet. Ama herhangi bir havayolu isletmesinde calismadigin icin, kaptan olarak atanamazsin, dolayisi ile kaptan degilsin. Daha okudugunu duzgun yorumlamayi ogren. Bir de bunlar hoca olacak saka gibi, daha en basit yonergeyi yorumlayamiyor. 0
    • Vnm 03 Kasım 2018, Cumartesi 15:12:11 Kültürümüzdeki havacılık algısından bahsediliyor askeri taraftan sadece f16 yazılmasının sebebi o. Bunları böyle açıklamak çok koyuyor insana. Kim bilir yazının sahibi ne hissediyordur. 0
  • Oben oğultürk... 02 Kasım 2018, Cuma 23:35:12 Türkiye’de son zamanlarda gündemde olan uçak kazalarının açıkça nedenleri,gerçekleri acıda olsa anlatılmalıdır.obenim eline sağlık.kısada olsa yazınınla anlıyanlara anlatmaya çalışmışsın.artık tecrübeli pilot hocalara bile gizlenerek yorumlarla dil uzatan çok çakallar var.onlar havlamaya devam ededursunlar ama kazalarda ard arda devam edecektir.uçuşu ucuza getirecek diye korsan pilotlukta ortaya çıkmış oldu.yıllardır hertür havada binlerçe saat uçuş yaptım benim hala eksiklerim var diyerek havaya girmedim. Shgm önderliğinde uçuş okulları,üniversiteler sık sık seminer düzenleyip havacılığın sorunlarını masaya yatırmalı,tecrübeli hocaları konuşmacı olarak davet etmelidir. Bazı gerçekler göz ardı edilmemeligerçek acı da olsa anlatılmalıdır.uçak kaza yapmaz.kazayı pilot yapar,yaptırır.genelde pilotaj kazaları saklanır,gerçek başka yöne kayar.oben hoca çoğu gerçeği bilimsel olarak anlatmaya çalışmış.yaşadığı olaylarıda yaşamış görmüştür.bizler yaşadıkça gerçek neyse çekilmeden yazmalı,anlatmalıyız.havacılık kural,kaide ve disiplinle yürütülmelidir.uymayan bedelini hayatıyla öder.yeni nesil pilotluğa başlamadan havacılığı öğrenmelidir. 5
  • yok öyle... 02 Kasım 2018, Cuma 23:20:53 TC-KIM ve A.G Mızrak ı iyi tanımlamış ve olayı iyi özetlemişsinde bu ülkede ve dünyada senin ulaşamadığın ve sistemlerinin %10 nunu anlamayacağın 100 tonluk aleti fırtınada karda kıyammette indiren adamlara saygın olsun OBEN... sen kimsin ki? öğretmen pilot diye yorumunu yayınlamışlar bir tek teknik analizin yok kamyoncu ağzı ile dedikodu vari yorumlar yazarsın ancak... Sana açık jeppesen’dan iki soru sorsak ne cevap vereceğinide bilirim ben... bu ülkenin Havayolu pilotları hakkında konuşurken haddini bil. Eğitim sistemi konusunda haklı olduğun yerler var ama faceden senide çok şişirmişler. Dikkatli Konuşacaksın. 14
    • Haha 03 Kasım 2018, Cumartesi 00:09:26 Başka emrin? 11
    • Haha'ya 03 Kasım 2018, Cumartesi 00:48:01 Başka emrim senin acilen psikologa gozukmen. 4
    • Tebrik 03 Kasım 2018, Cumartesi 07:53:00 Duygularımı düşüncelerimi tam olarak ifade etmişsiniz tebrik ederim 0
    • K 03 Kasım 2018, Cumartesi 15:21:50 Ulaşamamak ve ulaşmak istememek farklı şeylerdir. Hayatta tercihler vardır. Havacılıkta kariyerin son noktası o bahsettiğiniz uçakların pilotu olmak/olmak istemek değildir bazı insanlar için. Had bilmek ise sizin de payınıza düşeni almanız gereken bir noktadır. K 1
    • Can 03 Kasım 2018, Cumartesi 19:44:38 Bir ucagin hangi hava sartlarinda inecegi otoriteler tarafindan bellirlenmistir. Eger " karda kiyamette" 100 tonluk ucagi inis limitlerin ustunde indiriyorsaniz bu basari degildir. Aksine cinayettir. Acilen sizin ucus lisansinizi iptal etmek gerekir yolcularin hayatini riske atamassiniz... yok eger "karda kiyamette" cumleniz ucagin emniyetli inis limitlerinin altinda ise zaten sorun yok o ucak iner. Ayrica 100 tonluk ucakta o ucagin ucmasi icin gerekli itki ye sahip jet motorlari ve 100 tonluk ucagi indirecek herturlu ekipman var ama arkadasimiz pilotluk becerisini kullandigi ucagin agirligina gore belirlendigini zannediyor. Havacilikta 800 kg ucak ne ifade ediyorsa 100 tonluk ucakda ayni seyi ifade eder. Akiskanlar mekanigi, Aerodynamic kanunlari tum ucaklar icin aynidir. 1
    • gözcü 04 Kasım 2018, Pazar 14:44:15 çok dogru tespit kutlarım kesinlikle psikolog lakin adam kendinden başka pilot tanımıyor onu tanıyanlardanasıl bir fırıldakçı oldugunu iyi bilir egoyu yüksek tutacanki seni bişey sansınlar onu yapıyor arkadaş 0
  • takaşi 02 Kasım 2018, Cuma 23:08:03 hocam iyi güzel de tc-kim iade edildikten sonra neden hukuki işlem başlatmadınız. birilerinin ölmesi mi gerekiyordu? Ya da şöyle sorayım bu konu hakkında elinizden gelen her şeyi yaptınız mı? Bu uçağın bu şekilde uçamayacağı konusunda yetkili mercileri yasal yoldan uyardınız mı? Yoksa benden çıksın da ne olursa olsun diye mi düşündünüz? Neden bu kadar beklediniz! 1
    • her yol denendi. 04 Kasım 2018, Pazar 00:22:46 oben hoca tarafını bilmem ama her yol denendi. alparslan gökhan mızrak denen arkadaş defalarca uyarıldı. tayyarenin uçma yönünden sorunu yok... sorun uçuranlarda! öleceksiniz oğlum yapmayın dedik... sonunda öldürdüler... 0