08 Şubat 2012, Çarşamba 10:21:56

THY'NİN KONTROLÜNDE OLMAYAN ŞEYLER VAR!

Bugün gazetesi yazarı Tarık Toros, bugünkü köşe yazısında geçtiğimiz günlerde havacılık sektöründe yaşanan rötar-iptal durumlarını kaleme aldı. İşte Toros'un o yazısı...
  • ya kardeşim sen neden bahs ediyorsun tabiki uçaklar rotara girer uçak altında çalışan kaç kişi var önce bunu bir araştır bakalım ben söyleyeyim uçak altında 1 harekatcı 2POTABAŞI 3BARKOTCU 4İKİ TANE İŞCİ VAR YANİ TOPLAMDA 4 KİŞİ ÇALIŞIYOR ROTAR OLMASINDA NE OLSUN BE VERDİLERİ MAAŞ YETMEDİĞİ İÇİN İŞİ BIRAKIPDA GİDEN ÇOK KİŞİ VAR AMA AZ MAAŞLA GERÇEKTEN İHTİYACIM VAR BEN NERDE İŞ BULABİLİRİM DEYİPTE ÇALIŞNLAR VAR MECBURLAR BE KARDEŞİM MECBURLAR
  • ya kardeşim hep avrupadan bahsediyorsunuz adamların herşeyde alt yapısı hazır her şeyi ince ayrıntısına hesaplayıp ondan sonra sistemi yerleştiriyor.burada da senin gibi cahiller çıkıp sanki meydan için herşey hazır da tutup ayırmayı azaltıyor sorumluluğuda çalışanlar alsın diyor.yeter be kardeşim yeter daha atco lar ne sorumluluğu alacak!!! kaza kırım mı facia mı yaşatmak istiyorsunuz bre cahiller.bi meydanın etrafına bi,park yeri körük sayısına bi bak sonrada bu meydanın iniş kalkış kapasitesini bu bahsettiğin avrupalılar kaç hesaplamış bi öğren bakalım. her kapasitenin aşıldığı saat yük kime sorumluluk kime biniyor onları gelde bi gösterelim.thy yöneticileri edasıyla konuşma gel işin doğrusu neymiş bi de bizden dinle!!!!!!!!!!
  • '' Kule çok önemli. Modernize edilmesi ve profesyonelleşmesi gerek. '' Bu ne ya... Sarhoş muhabbeti gibi.. Başı sonu içeriği omayan bir söz..Hıncal uluç,sevilay yükselirden sonra yeni bir vaka daha... siz ikramı,hostes üniformasını, uçak deseni ni falan eleştirin ....yaklaşmayın buralara...
  • bir iç bir dış hatta kokpitte de uçurdukmu tamamdır. slot , deicing falan da anlatıldımı artık problem çıkmaz.
En haklı yolcu...

Bu başlık, vurgulama biçiminize göre, 3-4 farklı anlama gelebilir.

Yani... "Yolcu her zaman haklıdır" manasına gelebileceği gibi, "Herkesin haklılık payı var ama yolcunun haklılığı daha fazla" anlamı da çıkabilir...
Bir de şu var: "Yığınla neden var. Sorumluları da belli. Fakat elde olmayan şeyler de var yani. Yolcu bunları göze alacak. Her yola çıkanın vaktinde hedefine ulaşacağını kim garanti edebilir. Ama müşteri de velinimetimiz. Ne dese haklıdır."
Söz konusu Türk Hava Yolları olunca... Sanırım en doğru tanımlama, sonuncusu olsa gerek.
Son iki haftadır, ağır kış koşulları yaşanıyor. Buzlanma, kar, tipi ve sisten yığınla uçuş iptal oldu. Yapılabilenler ise saatlerce rötardan sonra gerçekleşebildi.
Bir gerçek var ki, krizi yönetme biçimi sorunlu. Çünkü bir uçuş planlamasının başından sonuna, tek merci yok. Kurumlar yan yana çalışıyor. Senkronizasyonda problem olunca, zincirleme erteleme ve iptaller yaşanıyor.
Son iki haftadır, senkronizasyonda sorun oldu mu?
Evet oldu. Problem de burada zaten.

Sorun havada değil yerde!

Misal... İstanbul'da ikisi paralel üç pist var. Fakat iki pist aktif. Paralel pist, diğerine çok yakın yapıldığı için sadece yedek pist olarak tutuluyor. Hele, ters esen rüzgar pistlerden birini etkileyince büyük bir kaos yaşanıyor.
Türkiye'de, iniş kalkışlarda uçaklar arasında mil mesafesi, Avrupa'ya göre biraz fazla. Bu azalırsa, daha seri iniş kalkışlar olabilir.
Yine THY'nin kontrolünde olmayan şeyler var. Kule çok önemli. Modernize edilmesi ve profesyonelleşmesi gerek.
İki ya da üç uçuşta sorun yaşanırsa, bu tolere edilebiliyor belki ama sayı artınca zincirleme krizler yaşanıyor. Neredeyse bütün uçuşlar karşılıklı. Yani, bir uçağın Van'dan İstanbul'a vaktinde kalkabilmesi için, İstanbul'dan gelen uçağın Van'a rötarsız ulaşması gerek. İstanbul'dan kalkan uçak da hangarda beklemiyor, o da bir başka yerden geldiğine göre... Varın gerisini siz hesap edin.
THY filosunda 179 uçak var. 40 iç hat, 149 dış hat olmak üzere toplam 189 noktaya uçuyor.
179 uçak, günde yaklaşık 1000 sefer yapıyor. Demek ki uçak başına düşen sefer sayısı 5'ten fazla.
Sadece geçen hafta yoğun kar yağışından dolayı, iki günde (salı ve çarşamba) iptal edilen sefer sayısı 900'ü bulmuş. THY'den yetkililerle görüştüm. Bu büyük kaosun toparlanması bile 3-4 gün sürmüş.
Şunu da unutmayalım: İstanbul, Avrupa'nın en önemli aktarma merkezi.
İptal ve ertelemeler yüzünden iki günde 10 bin yolcuya otel ayarlanmış. İkinci gün oteller tıkanmış.

Ankara'daki sis bulutu

Doğru, Esenboğa yoğun sis alan bir bölgeye kurulmuş, baştan hata yapılmış. Ama yakın zamanda havalimanında ILC yani yaklaşma sistemleri CAT3 seviyesine çıkarıldı. Bu, sıfır görüşte bile uçak inebilir demek... Ama firmalar genelde 150-200 metrenin altında riske girmiyor.
Dedim ya... Bizim güvenlik standartlarımız biraz yüksek. Dünyanın hiçbir yerinde olmadığı halde, bizde terminale girişte üst ve bagaj araması sıkı tutuluyor.
Yolcuyla başladık onunla bitirelim.
Uçak yolcusunun iki temel sıkıntısı var: Uçakta beklemek ve bilgiye geç ulaşmak...
Yukarıda binde birini saydığım sorunların hiçbiri yolcuyu enterese etmiyor. Etmez de...
En haklı yolcu!..

Tarık Toros / Bugün

THY'NİN KONTROLÜNDE OLMAYAN ŞEYLER VAR!

Facebook Yorum

Yorumlar Tüm Yorumlar (19)

Misafir ~ 5 yıl önce
ya kardeşim sen neden bahs ediyorsun tabiki uçaklar rotara girer uçak altında çalışan kaç kişi var önce bunu bir araştır bakalım ben söyleyeyim uçak altında 1 harekatcı 2POTABAŞI 3BARKOTCU 4İKİ TANE İŞCİ VAR YANİ TOPLAMDA 4 KİŞİ ÇALIŞIYOR ROTAR OLMASINDA NE OLSUN BE VERDİLERİ MAAŞ YETMEDİĞİ İÇİN İŞİ BIRAKIPDA GİDEN ÇOK KİŞİ VAR AMA AZ MAAŞLA GERÇEKTEN İHTİYACIM VAR BEN NERDE İŞ BULABİLİRİM DEYİPTE ÇALIŞNLAR VAR MECBURLAR BE KARDEŞİM MECBURLAR

Yanıtla

Kalan karakter 1000
Misafir ~ 5 yıl önce
ya kardeşim hep avrupadan bahsediyorsunuz adamların herşeyde alt yapısı hazır her şeyi ince ayrıntısına hesaplayıp ondan sonra sistemi yerleştiriyor.burada da senin gibi cahiller çıkıp sanki meydan için herşey hazır da tutup ayırmayı azaltıyor sorumluluğuda çalışanlar alsın diyor.yeter be kardeşim yeter daha atco lar ne sorumluluğu alacak!!! kaza kırım mı facia mı yaşatmak istiyorsunuz bre cahiller.bi meydanın etrafına bi,park yeri körük sayısına bi bak sonrada bu meydanın iniş kalkış kapasitesini bu bahsettiğin avrupalılar kaç hesaplamış bi öğren bakalım. her kapasitenin aşıldığı saat yük kime sorumluluk kime biniyor onları gelde bi gösterelim.thy yöneticileri edasıyla konuşma gel işin doğrusu neymiş bi de bizden dinle!!!!!!!!!!

Yanıtla

Kalan karakter 1000
Misafir ~ 5 yıl önce
'' Kule çok önemli. Modernize edilmesi ve profesyonelleşmesi gerek. '' Bu ne ya... Sarhoş muhabbeti gibi.. Başı sonu içeriği omayan bir söz..Hıncal uluç,sevilay yükselirden sonra yeni bir vaka daha... siz ikramı,hostes üniformasını, uçak deseni ni falan eleştirin ....yaklaşmayın buralara...

Yanıtla

Kalan karakter 1000
Misafir ~ 5 yıl önce
bir iç bir dış hatta kokpitte de uçurdukmu tamamdır. slot , deicing falan da anlatıldımı artık problem çıkmaz.

Yanıtla

Kalan karakter 1000

Yorum Gönder

Kalan karakter 1000